TARPEELLISTA TIETOA JA VINKKEJÄ

tiistai 13. joulukuuta 2016

POSITIIVISTA JOULUMIELTÄ!


Positiivinen pedagogiikka on ilon opettamista!

Positiivinen pedagogiikka on pedagoginen suuntaus, joka pohjautuu positiiviseen psykologiaan ja kannustavaan tunneilmapiiriin.  Opetuksen ja kasvatuksen keskiössä on luonteenvahvuuksien ja myönteisten tunteiden tunnistaminen ja hyödyntäminen. Positiivisen pedagogiikan keinoin voidaan harjoittaa kykyä havaita myönteisiä tunteita ja myös tavoitteellisesti lisätä myönteisiä kokemuksia arkeen. Työskentelyn tavoitteena on luonteenvahvuuksien tunnistaminen ja käyttäminen, myönteisten tunteiden tunnesanojen oppiminen, hyvien hetkien havainnointi ja huomiointi sekä myönteisten hetkien tavoitteellinen lisääminen lasten arjessa.

Opintojen myötä tutustuin syvemmin positiiviseen pedagogiikkaan, luonteenvahvuuksien huomioimiseen sekä muihin voimauttaviin työmenetelmiin. On ollut voimauttavaa huomata kuinka omat kasvatusmetodit ovat jo aiemmin vastanneett näiden menetelmien pääpiirteitä. Ammatillisen tiedon lisääntyminen opintojen myötä on vahvistanut omaa käsitystäni positiivisten kasvatusmenetelmien hyödyistä. 

Sosiaalisten vuorovaikutus- sekä tunnetaitojen vahvistaminen on kasvatuksessa tärkeää ja siksi tämän yksilön osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistamisen opintojakson tavoitteiden mukaisesti valmistinkin harjoittelupaikkani lapsille positiivisen pedagogiikan hengessä kiitokseksi jouluisen pelin yhdessä pelattavaksi ennen joululomalle lähtöä. 

Pelin tarina lähtee siitä, että vilkkaat ja tomerat pikkutontut ovat sekoittaneet lasten joulupukille lähetämät kirjeet ihan hujan hajan ympäri korvatunturin postitoimistoa. Lasten tehtävä onkin auttaa pukkia selvittämään sotku. Pelissä edetään punaisia joulutähtiä pitkin ja pysähtyessään kirjekuoren kohdalle, nostetaan pinosta kirjekortti ja toimitaan sen takapuolella olevan ohjeen mukaan. Korteissa on pieniä tehtäviä, joiden suorittaminen antaa mm. lisäheittoja, joiden avulla pääsee etenemään pelilaudalla eteenpäin. Ensimmäinen pukin luokse päässyt on pelin voittaja.

Peli jäi luokkaan muistoksi, isoksi joulukortiksi minulta ja sitä oppilaat voivat halutessaan pelata myöhemminkin. Ensimmäisellä kerralla jokainen sai pelin päätteeksi minulta jouluisen kirjeen, jossa toivotin jokaiselle oikein ihanaa joulunaikaa ja tsemppiä koulutyöhön. Kerroin kirjeissä kuinka ihana heihin oli tutustua, kiitin ihanasta harjoitteluajasta heidän luokassaan ja siitä kuinka hienosti he ottivat minut vastaan ja kuinka mukavaa meillä on ollut yhdessä näiden viiden viikon aikana. Jokaiselle kirjoitin kirjeeseen myös positiivista palautetta huomioistani, joita heidän vahvuuksistaan ja luonteenpiirteistään tein harjoittelun aikana. 

Toivon kirjeiden tuoneen lapsille iloa ja mahdollisuuden tuntea ylpeyttä itsestään. Uuteen ihmiseen tutustuminen on aina lapselle erikoinen tilanne. Uudet tilanteet ja ihmiset vaikuttavat arkeen toisilla enemmän ja toisilla vähemmän etenkin erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla. Harjoittelun aikana pääsin luomaan jokaisen luokan kahdeksan oppilaan kanssa omanlaisensa luottamussuhteen, joka säilyy mielessäni pitkään. Jokaisella heistä on erityinen paikka sydämessäni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti