VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA

PERHEPÄIVÄKODIN VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA

 
Voi, että näkisit kauneutta joka päivä.

Voi, että oppisit vastustamaan
pahaa, rumaa ja huonoa.

Voi, että voisin antaa sinulle sen,
mikä minut on rakentanut:

Auringon paiste.

Poutapilvet.

Puun lehtien kahina.

Neulasten tuoksu polulla.

Lumen kaartuva kauneus.

(Runoilija tuntematon)

JOHDANTO 
Perhepäiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma on tarkoitettu varhaiskasvatustyön tueksi ja työvälineeksi, jonka avulla hoitajat voivat jäsentää itselleen arvojaan, kasvatusnäkemyksiään ja toimintatapojaan sekä tuoda julki kuinka erilaiset lapsen kehitykseen ja kasvuun liittyvät seikat toteutuvat heidän työssään varhaiskasvattajana.

Varhaiskasvatussuunnitelmassa esitellään perhepäiväkodin toimintapoja, päivä- ja viikko-ohjelmaa. Lisäksi kerromme, kuinka varhaiskasvatustyössämme toteutuvat valtakunnallisessa että kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmissa esiin nostetut orientaatiot eli varhaiskasvatuksen sisältöalueet sekä kuinka otamme varhaiskasvattajina huomioon lapselle ominaiset tavat toimia, joita ovat leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen sekä taiteellinen kokeminen ja ilmaisu.

Tavoitteenani on varhaiskasvatussuunnitelman avulla selventää, mikä varhaiskasvatustyössä on minulle tärkeää ja minkälaiset ohjenuorat työtäni lasten parissa ohjaa.

MITÄ ON VARHAISKASVATUS?

Varhaiskasvatus on tavoitteellista kasvatuksellista vuorovaikutusta lapsen ja häntä hoitavan kasvattajan välillä. Varhaiskasvatuksen tarkoituksena on edistää lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. 

Subjektiivinen päivähoito-oikeus takaa jokaiselle lapselle tasavertaisen mahdollisuuden päivähoitoon ja sen toteuttamaan varhaiskasvatukseen perheen elämäntilanteesta riippumatta. Päivähoito on olemassa ensisijaisesti lasta ja hänen kehityksensä tukemista varten.

Varhaiskasvatusympäristö toteuttaa ammatillista kasvatus- ja hoitotyötä sekä osaltaan pyrkii tukemaan vanhempien kasvatustyötä yhdessä sovituin menetelmin ja kunnioittaen vanhempien tietämystä lapsestaan.

Päivähoito eri muotoineen on keskeisin yhteiskunnallisen varhaiskasvatuksen toimintaympäristö. Sen osana perhepäivähoito toteuttaa tavoitteellista varhaiskasvatusta pienryhmässä perhepäivähoitajan kotona. Kodinomaisuutensa sekä joustavuutensa ansiosta perhepäivähoito tarjoaa lapselle sopivan ja rauhallisen kasvuympäristön.

Suomalaisen varhaiskasvatusjärjestelmän arvopohja perustuu kansainvälisiin lapsen oikeuksia määritteleviin sopimuksiin, lakeihin ja asetuksiin. Lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen keskeisin ydin on lapsen ihmisarvo. Tähän ydinarvoon pohjautuvat muut varhaiskasvatusta ohjaavat periaatteet, joita ovat mm. lapsen etu ja hyvinvointi, lapsen oikeus täysipainoiseen elämään ja kehittymiseen, lasten tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen kohtelu sekä lapsen mielipiteen huomioon ottaminen. Nämä perusarvot sisältyvät myös valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja muodostavat varhaiskasvatustyön perustan.

Varhaiskasvatustyöni perustuu näihin kansainvälisiin ja valtakunnallisiin peruslinjauksiin. Perhepäiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma tuo esille pääpiirteissään, miten nämä edellä mainitut seikat sekä varhaiskasvatuksen sisällölliset tavoitteet toteutuvat perhepäiväkodin hoito- ja kasvatustyössä.

 
PERHEPÄIVÄKODIN KASVATUSTYÖTÄ OHJAAVAT TAVOITTEET JA ARVOT

Tavoitteenani on tarjota laadukasta, monipuolista ja lämminhenkistä päivähoitoa pienryhmässä sekä kasvattaa tasapainoisia, toiset huomioon ottavia, omatoimisia ja hyvän itsetunnon omaavia lapsia.

Tavoitteenani on myös tarjota lapsille turvallinen ja motivoiva kasvuympäristö, joka antaa monipuoliset mahdollisuudet niin vapaaseen kuin ohjattuun leikkiin ja toimintaan sekä yhdessäoloon toisten lasten ja läsnä olevan aikuisen kanssa.

Tärkeitä arvoja toteuttamassani hoito-ja kasvatustyössä ovat kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassa mainitut lapsilähtöisyys, tavoitteellisuus, läheisyys ja turvallisuus sekä myös lämmin syli, huolenpito ja sopivat rajat.


PERHEPÄIVÄHOITOKODIN TOIMINTAPERIAATTEET

o   Jokaisen lapsen otan huomioon yksilönä omana persoonanaan sekä myös täysivaltaisena ryhmän jäsenenä.

o   Jokaisella lapsella on omat erityistarpeensa. Pyrin vastaamaan hänen tarpeisiinsa niiden edellyttämällä tavalla.

o   Pyrin antamaan lapselle monipuolisia mahdollisuuksia harjoittaa niin sosiaalisia, motorisia kuin kognitiivisiakin taitojaan.

o   Lapsen ja perheen arkipäivään liittyvistä asioista olen hoitajana kiinnostunut siinä määrin kuin lapsen hoito- ja kasvatustyö edellyttää.

o   Avoin keskustelu ja toimiminen yhdessä lapsen parhaaksi ovat mielestäni hoitajan ja vanhempien välisen toimivan kasvatusyhteistyön perusta.

o   Vaitiolovelvollisuus sitoo minua  työssäni.


Aina lentää leivonen,
aina kukkii kuusi.
Kun on pilvi pisaroinut,
aina syntyy uusi.

Aina lapsi hymyilee,
aina katsoo kohti.
Kuka kuorman luottamusta
syliin ottaa tohti?”
(Hannele Huovi) 

PERHEPÄIVÄKODIN TOIMINTATAVAT

PERUSHOITO

Perushoito kuuluu olennaisena osana päivähoitoon. Mikään ohjattu ja suunniteltu toiminta ei saa syrjäyttää perushoitoa, joka luo osaltaan lapsen ja aikuisen välille läheisyyden, luottamuksen ja turvallisuuden tunteita. Perushoito pitää sisällään lapsen perustarpeista, kuten puhtaudesta, vaatetuksesta, ravinnosta, läheisyydestä sekä riittävästä levosta huolehtimista.

Huomioimme toiminnassamme myös pedagogisen perushoidon ulottuvuuden, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että kaikenlaiset pienetkin arkipäiväiset vuorovaikutustilanteet lapsen ja aikuisen välillä ovat tavoitteellista toimintaa, jolloin vaihdetaan tietoa, taitoa ja arvoja.

Lapset harjoittelevat päivärutiinien lomassa kukin omaa ikä- ja kehitystasoaan vastaavalla tavalla jokapäiväisiä tärkeitä taitoja, kuten toisen huomioonottamista, hyviä tapoja ihmisten kesken sekä esimerkiksi ruokapöydässä käyttäytymistä ja ruokarauhan antamista. Opettelemme myös itse pukemista ja riisumista, vaatteiden laittamista naulakkoon ja omista sekä hoitopaikan tavaroista huolehtimista ja hygieniatiloissa omatoimisesti toimimista.

ULKOILU   

Ulkoilu on myös tärkeä osa hoitopäivää. Ulkoilemme pääsääntöisesti kahdesti päivässä; aamu- sekä iltapäivällä. Pihalla lapset saavat jatkaa omia leikkejään tai voimme leikkiä yhdessä erilaisia liikuntaleikkejä. Säännöllisesti kierrämme ulkoilemassa myös lähialueen leikkikentillä, joilla tapaamme tiimin muita hoitajia lapsineen. 

RUOKAILU

Ruokailun yhteydessä on hyvä tilaisuus harjoitella hyviä käytöstapoja sekä tutustua uusiin makuihin. Lounaalla ruokailu aloitetaan ruokalorulla: "Kukko puuron keitti. Kana maidon lämmitti. Pikkulinnut lusikat jakoi. Tulkaapa lapset syömään!!
 
Ruuaksi valmistamme monipuolista ja terveellistä kotiruokaa, joka sisältää runsaasti vihanneksia ja kasviksia niin tuoreina kuin kypsennettyinäkin. Aamupalaksi tarjoamme pääsääntöisesti erilaisia puuroja monipuolisine lisukkeineen. Välipaloilla syömme vaihtelevasti mm. kiisseleitä, muroja, vispi- ja mannapuuroja sekä erilaisia maitotuotteita, kuten jogurttia, viiliä ja rahkaa.

PÄIVÄLEPO

Päivälevolle rauhoitumme kuunnellen joko luettua satua tai kuuntelutarinaa CD:ltä. Jokainen rauhoittuu hetkeksi, vaikkakaan lasten ei tarvitse nukkua niin sovittaessa. Ne, jotka eivät nuku päiväunia pääsevät leikkimään hiljaisia leikkejä toisten nukkuessa. Oman tutun ja turvallisen unikaverin saa päivittäin tuoda mukanaan hoitoon auttamaan nukahtamisessa.

SUUNNITELTU JA OHJATTU TOIMINTA

Työssmme varhaiskasvattajina toimimme lapsiryhmässämme monen ikäisten lasten kanssa. Ryhmän ikäjakauma luo oman haasteensa toiminnan suunnittelulle ja toteuttamiselle: jokaiselle tulisi tarjota omaan ikä- ja kehitystasoonsa nähden sopivaa ja innostavaa tekemistä tarvittaessa toimintaa eriyttäen.

YHTEISTYÖTAHOT

Yhteistyötä voimme tehdä monien eri tahojen kanssa, kuten oman tiimimme kesken, perhepäivähoidon muiden tiimien jäsenien sekä päivähoidon aluejohtajien kuin myös varhaiskasvatuksen johtajan että kiertävän erityislastentarhanopettajan kanssa sekä mahdollisesti joskus myös päiväkotien, ryhmäperhepäiväkotien sekä esikoulujen, iltapäiväkerhojen ja koulujen kanssa.

Muihin yhteistyökumppaneihin kuuluvat kaupungin kulttuuri- ja sosiaalitoimet ja seurakunta sekä myös tarpeen mukaan mm. lasten- ja perheneuvola, terveyskeskus, erilaiset terapeutit ja muut kuntouttajat sekä erilaiset viranomaiset, kuten esimerkiksi poliisi ja palokunta.

ERITYISLAPSI PERHEPÄIVÄHOIDOSSA

”Jokaisen lapsen luo johtaa oma polku.
Joskus se on suora ja selvä,
olet perillä heti.
Joskus se on niin pitkä,
niin pitkä kuin ei perille pääsisikään.

Ja voi niitä risuisia polkuja,
joita kukaan ei ole vaivautunut kulkemaan.

Niiden päässä on sellainen lähde,
ettei voi käsittää.
- Nuo vedet niin kuulaat ja kirkkaat
ovat raivaajan tuskaista janoa varten.”

(Erityislastentarhanopettaja Eeva-Riitta Karlsson)

Joissakin tapauksissa lapsi saattaa tarvita erityistä hoitoa ja huolenpitoa. Erityisen hoidon ja huolenpidon tarve arvioidaan lapsikohtaisesti ja tällöin päivähoidossa yhdessä moniammatillisen tukiverkoston ohella pyritään tukemaan lapsen kasvua ja kehitystä sekä itsenäistä toimimista ryhmän jäsenenä.

Lapsen kasvun ja kehityksen erityisen tuen tarvetta ovat arvioimassa vanhempien ohella lasta hoitava varhaiskasvattaja sekä erityislastentarhanopettaja, joka ohjaa perheen jatkotutkimusten ja tukimuotojen pariin.

Lapselle tehdään moniammatillisessa yhteistyössä kuntoutus- ja toimintasuunnitelma, jota myös varhaiskasvattaja sitoutuu noudattamaan ja suunnitelman pohjalta ottamaan huomioon toiminnassaan lapsen erityistä tukea vaativat tarpeet. Lapsella saattaa myös olla ryhmässä henkilökohtainen avustaja, joka avustaa lasta selviämään päivittäisissä toimissa mahdollisimman omatoimisesti. Varhaiskasvattaja sitoutuu myös ottamaan toiminnassaan huomioon lapsen mahdolliset muut kuntouttajat sekä toimii joustavassa ja johdonmukaisessa yhteistyössä heidän kanssaan.
  

”Minusta riippumatta
sinusta riippumatta
kaikista meistä
ja meidän tunteistamme
riippumatta.

Kaikki tämä jylhyys
Kaikki tämä karuus
Kaikki tämä koskien kohina
Kaikki tämä metsien humina
Kaikki tämä tähtien tarina

Lahjaksi jokaiselle:
Näkevälle
Kuulevalle
Kokevalle
Etsivälle
Väsyvälle
Ihmettelevälle.”

(Marjut Huusari)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti