perjantai 23. syyskuuta 2016

ROBOTTIEN SALAKIELTÄ

"Minä olen robotti,
minä olen robotti,
minä olen taitava ro-ro-ro-ro-robotti!"

Ensimmäinen viikko käytännönharjoitteluani puheterapiassa on takana. Olen tavannut viikon aikana aivan valloittavia uusia tuttavuuksia, jotka kaikki ovat ottaneet minut ilolla mukaan puheterapiatunneilleen. Olemme pelailleet monta kivaa peliä ja puuhastelleet muutakin lasten kielellistä tietoisuutta kehittävää puuhaa kunkin lapsen omien tarpeiden mukaan. Olen jo tämän ensimmäisen viikon aikana saanut taas aivan uusia näkökulmia omaan työhöni näistä kolmen vartin mittaisista tapaamisista!

Minusta on mukava, että olen harjoitteluissani myös hyödyksi ja saan hyödyntää omia vahvuuksiani. Toivon pystyväni vastavuoroisesti antamaan myös toimintaympäristölleni jotain vastineeksi niistä arvokkaista kokemuksista, joita muun muassa ohjaajaltani ja ohjattavilta saan. Jo tämän ensimmäisen viikon aikana on mielessäni herännyt monia ideoita näyttöviikolla toteutettavaksi, mutta tänään jo testattiin eilen askartelemiani Robotti-kortteja, joissa on erikoista robottien salakieltä...

R- äänteen harjoitteluun käytetään siis D-äännettä, jonka avulla harjoitellaan ääntämisen puhemotoriikkaa. D- ja N-äänteet muodostuvat samalla alueella kuin R-äännekin, kielen kärki etuhampaiden takana ja niiden avulla saadaan paikannettua oikea R-äänteen paikka suussa. Apuna käytetään myös apuvokaaleja, jotka pikku hiljaa harjoittelun myötä voidaan jättää pois ja näin D:stä ja N:stä saadaan lopulta muokattua pärisevä R-äänne.

Korteissa on toisella puolella erilaisia robotteja ja takana salakieltä (da-da-dan, dan-dan-dan, an-dan-dan, dan-da-dan ja samat tavuharjoitukset kaikilla vokaaleilla). Tämän päivän tokaluokkalaiset ottivat uudet kortit mielenkiinnolla vastaan ja halusivat selvittää kaikkien 32:n korttien salakoodit. Kortteja voi käyttää monella tapaa ja monessa yhteydessä. Tänään lapset saivat valita pöydältä robotti-kortteja vapaasti mieleisessään järjestyksessä ja toistaa niissä olevat tavuharjoitukset. Nämä kortit jäävät puheterapeutin käyttöön hyödynnettäväksi vaihteluna lasten puheterapiaharjoituksissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti