Miten tukea lasta, kun ero vanhemmasta ahdistaa?
Syksyn saapuessa loppuivat perheiden lomat,
koululaisten koulut alkoivat ja hoitopaikatkin täyttyivät taas iloisista
kiljahduksista, pienten jalkojen töminästä, leikeistä, naurusta ja päivän
monista puuhista. Oli mukava taas tavata tuttuja ja kavereita pitkän
loman jälkeen, vaikka arjen rutiineihin tottuminen ottikin ehkä rennon kesän
jälkeen oman aikansa. Mutta näin syksyisin toimintakauden alussa hoitopaikoissa
aloittaa myös monia aivan uusia eri-ikäisiä "hoitolaisia". Joillekin
uuteen tai pitkän loman jälkeen tuttuun hoitopaikkaan jääminen ja vanhemmasta
eroaminen on vaikeampaa kuin toisille. Jos päivähoitoa aloittavalla
lapsella on erityisen tuen tarpeita tai muita kehityksellisiä haasteita, on
hoidon alkuun kiinnitettävä vielä erityisempää huomiota ja mahdollistettava turvallisen
tunneilmapiirin säilyminen, jottei lapsen päivähoidon aloituksesta, toimintaympäristön
muutoksesta, vieraiden ihmisten kanssa toimimisesta ja tuttujen rutiinien
muuttumisesta muodostuisi lapselle ylitsepääsemätöntä muuria. Päivähoidon
aloitus on lapselle kuin lapselle joka tapauksessa suuri mullistus, joten
aikanaan Meidän Perhe-lehdessä (nro.8/2012) käyty keskustelu aiheesta
"Saako lapsen jättää itkevänä hoitoon?" on aiheena ajankohdasta
riippumatta aina hyvin ajankohtainen.
"Monta mieltä"- nimisellä palstalla pohdittiin pitääkö vanhemman
jäädä lohduttamaan itkevää lasta hoitopaikan eteiseen vai poistua reippaasti
paikalta? Kasvatustieteiden tohtori, yliopistorehtori ja tietokirjailija Erja
Rusanen kertoo vastauksessaan, että itku on normaali reaktio, kun lapsi
jätetään vieraaseen paikkaan ja hänelle tärkeä henkilö on lähdössä. Rusasen
mukaan on tärkeää muistaa lapsen jäädessä itkevänä hoitoon, että itku on merkki
lapsen kyvystä kiintyä ja, että lapsi on kiintynyt hänelle läheiseen ihmiseen.
Tämä jo pienenä vauvana rakentunut kiintymyssuhde lapsen ja häntä hoitavan
henkilön välillä antaa hyvän perustan sille, että lapsi kykenee kiintymään turvallisesti
myös muihin ihmisiin. Kun lapsi jää itkevänä hoitoon merkitsee se sitä, että itkevä
lapsi ei vielä ole löytänyt mielestään riittävän hyvää, korvaavaa kiintymyksen
kohdetta toisesta henkilöstä uudessa hoitopaikassa, kertoo Rusanen
kirjoituksessaan. Rusanen listaa myös joukon syitä, mikä tähän voi olla syynä:
kuten liian lyhyt tai huonosti toteutettu tutustumisaika, lapsi on liian pieni
tai väärässä kehitysvaiheessa siirtymään päivähoitoon tai hoitopaikan
toimintatapa on voinut estää kiintymyssuhteen syntymisen.
Alle 3-vuotiailla itkua ja hätää voi aiheuttaa myös
muiden lasten suru, vaikka lapsen omassa kiintymyssuhteessa ei olisikaan
ongelmia. Toisen lapsen suru ja kuohuvat tunteet voivat tämän ikäisellä
lapsella tuntua omilta tunteilta ja lapsi voi reagoida toisen lapsen käytökseen
rajustikin, sillä lapsen omat minuuden rajat eivät vielä ole kehittyneet,
kertoo Rusanen. Tämä on mahdollista myös niissä tilanteissa, joissa lapsella on
kehityksellistä erityisen tuen tarvetta, kuten esimerkiksi muun muassa jonkin
asteinen kehitysvamma, CP-vamma, autismin kirjon piirteitä tai muita psyykkisen
tai sosio-emotionaalisen kehityksen häiriöitä, jolloin lapsen kehitys ja
reaktiot eivät aina vastaa ikäkaudelle tyypillistä tasoa. Myös perheen
vaikeissa elämäntilanteissa lapsi voi käyttäytyä tai reagoida uusiin tilanteisiin,
paikkoihin ja ihmisiin ikätasolleen ei-tyypillisesti ja tavallisesta
poikkeavasti. Kasvatustieteiden tohtori Erja Rusasen mielestä lapsen itkulle pitää
kuitenkin aina tehdä jotain eikä hän suosittele lapsen jättämistä hoitoon
itkemään vanhemman perään, sillä jos itku jatkuu pitkään, koko päivähoidosta
voi muodostua Rusasen mukaan lapselle suuri stressi, joka vaikuttaa
epäedullisesti lapsen kehitykseen monella tavalla.
Puheenaiheeseen käytännönläheisemmän lähestymistavan
päivähoidon arjesta artikkelissa antoi lastentarhanopettaja Milla Möller, joka
omassa mielipiteessään mainitsi, ettei lapsi mene itkemisestä rikki ja
eroahdistus varsinkin päivähoitoa aloittaessa on jokaiselle lapselle täysin
normaalia. Möllerin mukaan vanhemman oma hätä ja tuskastuminen vaikuttavat
siihen, miten lapsi erotilanteen kokee. Jos vanhempi omalla käytöksellään
viestittää, että lapsella ei ole hoitopaikassa mitään hätää, lapsellakin on
luottavaisempi olo hoitopaikkaan jäämistä kohtaan. Varhaiskasvatuksen
ammattilaisena Möller kertoo lapsen oppivan nopeasti, että itkulla saa
vanhemman jäämään, jos vanhempi lähtee siihen mukaan. Vanhempia tulisikin
Möllerin mukaan kannustaa siihen, että jäähyväiset lasta hoitoon tuodessa
olisivat lämpimät, mutta lyhyet. Henkilökunnan tulee pystyä vakuuttamaan, että
hoitopaikassa on ammattitaitoinen henkilökunta, jonka tehtävänä on ottaa
huomioon lapsen kaipuu ja eroahdistus sekä vastata siihen lämmöllä lapsen
tarpeet huomioiden. Henkilökunnan tulee myös kannatella lasta ahdistuksessaan,
ottaa huomioon lapsen yksilölliset tarpeet ja vakuuttaa, että äiti ja isä
hakevat kyllä. Kuten kaikki tiedämme, suurimmassa osassa tapauksista
eroahdistus menee nopeasti ohi, kun leikit muiden lasten kanssa saadaan
käyntiin.
Myös moni vanhempi toi esiin oman mielipiteensä
palstalla ko. aiheeseen liittyen. On luonnollista, että itkevän lapsen hoitoon
jättäminen tuntuu vanhemmasta hirveältä ja ahdistavalta. Ja vaikka kuinka
tietäisi, että lapsesta pidetään hoitopaikassa hyvää huolta, lapsen suru painaa
mielessä vanhemmallakin pitkään. Monet vanhemmat kuitenkin ymmärtävät, että
erotilanteen pitkittäminen ei ole hyväksi lapselle eikä vanhemmalle, sillä mitä
pidemmälle lähtemistä venyttää, sen vaikeampaa siitä tulee. Avoimuus ja
tiedottaminen sekä asioista keskustelu hoitopaikan ja vanhempien välillä on
tärkeää, jotta on mahdollista ottaa huomioon jokaisen lapsen ja perheen
yksilölliset tarpeet sekä rakentaa luottamuksellinen hoitosuhde. On hyvä, jos
vanhempi tai hoitaja onnistuu kiinnittämään vaikeissa eroamistilanteissa lapsen
huomion asioihin, mitkä hoidossa ovat hauskaa, esimerkiksi leikkikaverit ja
kivat lelut. Saattaa tulla eteen myös pakottavia tilanteita, joissa ei
ole muuta vaihtoehtoa, kuin jättää itkevä lapsi hoitajan hoiviin, sillä monet työnantajat
eivät pidemmän päälle katso hyvällä toistuvia myöhästymisiä lapsen
hoitoonjääntivaikeuksien vuoksi. Tärkeintä on, että lasta ei jätetä yksin
ahdistuksensa kanssa, vaan vastuu lapsen lohduttamisesta siirtyy tilanteessa
aina aikuiselta aikuiselle.
Omassa työssäni perhepäivähoitajana ja
varhaiskasvattajana osana toimivaa kasvatuskumppanuutta pyrin aina keskustelemaan vanhempien kanssa ennen
varsinaista hoidon aloitusta perheen toiveista ja lapsen tarpeista. Selvitän
miten vanhemmat toivovat mahdollisten ongelmatilanteiden yhteydessä toimittavan
ja kerron perustellen, miten olemme yleensä toimineet. Kunnioitan toiminnassani
vanhempien toiveita ja sovimme yhteiset pelisäännöt vaikeiden aamujen varalle.
Annan aamuisin mielelläni vanhemmalle tilaa hyvästellä lapsensa kukin omalla
tavallaan. Tarvittaessa lapsi siirtyy vanhemman sylistä minun syliini ja
siirrymme toiseen huoneeseen ikkunaan vilkuttamaan äidille tai isälle, jotta
vanhempi saa mahdollisuuden irrottautua tilanteesta. Jos lapsella on ollut
vaikeaa jäädä hoitoon, tapanani on etenkin ensimmäisinä päivinä ilmoittaa
esimerkiksi tekstiviestillä, miten tilanne on jatkunut vanhemman lähdettyä sekä
kerron onko suru jo helpottanut ja päivän touhut lähteneet käyntiin. Näin
lapsen suru ei paina vanhemman mielessä koko pitkää päivää.
Pyrin vastaamaan lapsen yksilöllisiin tarpeisiin ja
auttamaan lasta pääsemään eroahdistuksestaan ylitse joko pitämällä lasta
sylissä ja lohduttamalla, houkuttelemalla leikkiin muiden lasten kanssa tai
tarjoamaan lapselle jotain muuta tekemistä. Jos lapsi haluaa olla rauhassa eikä
halua ottaa vastaan lohdutusta, en koskaan jätä lasta yksin vaan pysyttelen
lähellä ja juttelen niitä näitä. Yleensä lapset alkavat pian kiinnostua joko
jutustelustani tai muiden lasten touhuista ympärillään ja suru on jäänyt jo
taakse. Jos lapsen itku ja ahdistuneisuus on huolestuttavan voimakasta,
päivittäistä ja koko päivän jatkuvaa, on syytä selvittää syy lapsen
ahdistukseen tarkemmin. Kyseessä voi olla jokin lapsen kehityksessä erityistä
tukea vaativa haaste tai pelkotila, joka ahdistaa lasta liiaksi eikä lapsi ehkä
välttämättä ole kykenevä jäämään hoitoon vielä kehityksensä siinä vaiheessa.
Joskin on syytä huomioida, että mitä nopeammin alkujännityksestä päästään ohi,
sen parempi on lapsenkin kannalta, joten hoitoon tai satunnaiseen varahoitoon
viemistä ei ole syytä turhaan lapsen itkun takia vältellä.
Yksilöllisten tarpeiden mukaan lapsi voi myös kokea
hoitoon jäämisen helpommaksi jokin tuttu lelu, esim. mieluinen unilelu
turvanaan. Usealla lapsella on jossakin kehitysvaiheessaan turvanaan jokin
tärkeä pehmolelu, unirätti, tyyny tai jokin muu esine, jota kutsutaan
siirtymäobjektiksi eli turvaesineeksi. Lapset kokevat siirtymisen yhdestä
kehitysvaiheesta toiseen, esimerkiksi itsenäistymisen läheisestä hoitajastaan,
erilailla: toisille irtaantuminen vanhemmasta ja kasvaminen omaksi
persoonakseen on helppoa ja toiset taas tarvitsevat jonkin turvaesineen
tuekseen tässä lapselle tärkeässä kehitystehtävässä. Rakas nalle tai unirätti
tarvitaan kainaloon tai hypisteltäväksi nukahtamisen lisäksi myös tilanteissa,
joissa lapsi kokee itsensä epävarmaksi ja ahdistuneeksi. Esimerkiksi esineen
tuttu haju ja materiaalin tuttu tunne sormien välissä tuovat lapselle lohtua ja
turvallisuuden tunteen sekä antaa tukea selviytyä lasta ahdistavista
tilanteista. Pienen tai ikätasoaan esimerkiksi psyykkisessä tai emotionaalisessa
kehityksessä jäljessä olevan lapsen voi myös olla vaikea pitää vanhempaa
mielessään pitkiä aikoja ja siksi ikävä saattaa valloittaa helposti lapsen
mielen kesken hoitopäivän. Hoitopaikkaan voidaan siis jopa tuoda vaikka valokuvia
vanhemmasta, joiden avulla vanhemman tuttuja kasvoja katsellen ikävöivä lapsi
voi hoitopäivän aikana palauttaa vanhemman mieleensä ja saada näin lohtua
ikäväänsä.
Joka tapauksessa hoidon aloittaminen on alle
kouluikäiselle lapselle missä tahansa kehitysvaiheessa enemmän tai vähemmän
mieltä mullistava kokemus ja vaatii lapselta tiettyä kehityksellistä kypsyyttä
ymmärtää, että vanhemmat tulevat kyllä hakemaan ja että asiat eivät olekaan
kovin hullusti, vaikka vanhemmasta joutuukin irtautumaan päivän ajaksi uusien
ihmisten joukkoon. Tässä mielessä kotihoidosta päivähoitoon siirtyvälle tai
erityistä tukea kehitykseensä tarvitsevalle lapselle perhepäivähoito on
ihanteellinen ratkaisu, joka tarjoaa lievemmän kontrastin kodin ja päivähoidon
välillä, sillä perhepäivähoitaja toimii omassa kodissaan pienen lapsiryhmän
kanssa tarjoten lapselle rauhallisemman, levollisemman ja kodinomaisemman kasvuympäristön
suuriin päiväkotiryhmiin verrattuna.
Tarpeen vaatiessa myös perhepäivähoitoryhmään voidaan
hyvin järjestää erityistä tukea tarvitsevalle lapselle tukea ja keinoja tukea
lapsen yksilöllistä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla on monia.
Perhepäivähoitoryhmässä onnistuvat myös hyvin lapsen kuntoutussuunnitelmaan
kirjatut toimenpiteet lapsen kehityksen tukemiseksi, esimerkiksi lapsen
toiminta- tai puheterapeutti voi vierailla ryhmässä hoitajan kotona ja pienen lapsiryhmän
ansiosta myös ryhmän muut lapset voidaan ottaa mukaan erityistä tukea
tarvitsevan lapsen kuntoutukseen ja tehdä näin kuntouttavista toimintahetkistä
yhteisiä. Myös perhepäivähoitaja voi tarpeen mukaan konsultoida ja saada tukea
erityislastentarhanopettajilta lapsen kehityksen tukemiseen
tarkoituksenmukaisella tavalla. Erityistä tukea tarvitsevalla lapsella voi
perhepäivähoitoryhmässä olla mukanaan myös henkilökohtainen avustaja, joka
turvaa lapsen mahdollisuuden osallistua omalla tasollaan kaikkeen toimintaan
ryhmän mukana arjen rasittamatta liikaa varsinaisen perhepäivähoitajan harteita
tarjoten lapselle kuitenkin rauhallisen ja kodinomaisen ympäristön kasvaa ja
kehittyä omalla tasollaan.
Oli kyseessä kuka tahansa lapsi on kuitenkin tärkeää
varata lapselle riittävästi aikaa ja mahdollisuuksia tutustua tulevaan
hoitopaikkaan ensin turvallisesti vanhemman kanssa. Tarvittaessa lapsi voi
jäädä pieniksi ajoiksi yksinkin tutustumaan hoidossa olemiseen. Monelle
lapselle hoidon aloittaminen on odotettu ja toisaalta pelättykin tapahtuma.
Lapselle saattaakin olla yllätys, että moni asia onkin perhepäivähoitoryhmässä
suurin piirtein samalla lailla kuin kotona. Esimerkiksi eräs ryhmässäni
aikoinaan aloittanut, kotihoidosta siirtynyt 3-vuotias poika ihmetteli
ensimmäisellä hoitoviikollaan ruokapöydässä, että onko teilläkin
maitoa...?! Joka tapauksessa lapsella kuin lapsella on tarve tulla
hyväksytyksi ja toimia odotusten mukaisesti. Oudossa paikassa uusien ihmisten
keskellä lapsi tuntee itsensä epävarmaksi ja pelokkaaksi, sillä lapsi ei vielä
tiedä mitä häneltä tässä uudessa paikassa odotetaan ja miten hänen tulisi
toimia. Mitä tutummaksi hoitaja, muut lapset ja hoitopaikan toimintatavat
tulevat, sitä helpompi lapsen on toimia ryhmän mukana ja myös tunnemyrskyt
tasaantuvat. Myös hoitajalta menee oma aikansa omaksua jokaisen lapsen
yksilölliset "käyttöohjeet" ja sitä myötä oppia ennakoimaan
tilanteita sekä vastaamaan lapsen tarpeisiin tarkoituksen mukaisilla tavoilla.
Tämä ns. "kuherruskuukausi" kestää yleensä parista kolmeen kuukautta,
erityistä tukea vaativien lasten kohdalla saattaa kestää pidempään, jonka
jälkeen aletaan olla jo niin tuttuja, että lapsi uskaltaa olla oma itsensä sekä
ilmaista hoidossakin tunteensa ja tahtonsa. Hoitajakin alkaa olla jotakuinkin
ajan tasalla, mikä temppu lapsen kanssa toimii ja mikä ei.
Sanotaan, että lapsen paras paikka on kotona oman
vanhemman luona, mutta kaikilla ei sellaiseen ylellisyyteen kuin ”kotivanhemmuus”
ole mahdollisuutta ja jotta perhe tulisi elätettyä, töissä on käytävä toimeentulon
turvaamiseksi. Siksi onkin tässä tapauksessa lottovoitto asua Suomessa, jossa
päivähoitojärjestelmä ja päivähoidon laatu ovat maailman huippuluokkaa. Meillä
on Suomessa hyvät mahdollisuudet valita lapsen päivähoitomuoto useasta
kunnallisesta ja yksityisestä vaihtoehdosta (mm. päiväkodit,
ryhmäperhepäiväkodit, perhepäivähoito ja kolmiperhepäivähoito sekä lapsen hoito
kotona). Kunnallinen päivähoito on jokaiselle perheelle lailla turvattu.
Päivähoito-oikeus jakaantuu 1.8.2016 voimaan tulleen lain mukaan kokopäiväiseen
päivähoito-oikeuteen sekä perheissä, joissa toinen vanhempi on kotona, 20
tunnin päivähoito-oikeuteen viikossa (päivähoitolaki). Yksityisten
päivähoitopalveluiden puolella lakimuutos ei rajoita lapsen päivähoitoon käytettäviä
tunteja, joskin kartoitettaessa perheen päivähoito-oikeutta saattaa lapsen perheen
elämäntilanne ja vanhempien työtilanteet vaikuttaa alentavasti yksityisestä
päivähoidosta maksettaviin tukiin. Päivähoitoa voidaan lisäksi sosiaalihuolto-
ja lastensuojelulain puitteissa tarvittaessa käyttää myös lastensuojelun tai
sosiaaliavun tukitoimenpiteenä.
Varhaiskasvatuksen ja päivähoidon piirissä toimiva
henkilökunta on pääsääntöisesti erittäin hyvin koulutettua ja asiantuntevaa. On
tärkeää, että aikuisen ja lapsen välille pyritään hoitopaikassa rakentamaan
lämmin vuorovaikutussuhde, jotta lapsi kokisi olonsa hoidossa turvalliseksi
eikä vanhemmasta eroaminen olisi liian vaikeaa tai ylitsepääsemätöntä. Hyvään
päivähoitoon kuuluvat siis olennaisesti turvallisuus ja tutut aikuiset. Myös
vuorovaikutus ja yksilöllinen huomiointi, lapsiystävällinen ympäristö ja
ilmapiiri, monipuolinen, lapsen kehitystä tukeva toiminta, leikkiminen ja
ikätoverit sekä säännöllinen päivärytmi, hyvä perushoito ja monipuolinen,
terveellinen ravinto ovat ensiarvoisen tärkeitä seikkoja. Nämä kaikki ovatkin
juuri niitä tekijöitä, jotka tasapainoisena kokonaisuutena vanhempien
kasvatustyön tukena mahdollistavat alle kouluikäiselle lapselle hyvät eväät
kasvaa ja kehittyä sekä viihtyä päivähoidossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti