Pyrimme huomioimaan lasten yksilölliset tarpeet
toimintaa suunnitellessa ja tarjoamaan lapsille monipuolisia elämyksiä
kaikilla niillä osa-alueilla, joilla lapset ominaisesti toimivat sekä varaamaan
välineitä luovaan itsensä toteuttamiseen ja leikkimiseen. Lapselle ominaisia
tapoja toimia ovat mm. leikkiminen, liikkuminen ja tutkiminen sekä taiteellinen
kokeminen ja ilmaisu.
- LEIKKIMINEN
Leikin avulla lapsi kehittyy ja oppii uusia
asioita. Leikin kautta lapsi harjoittaa sosiaalisia taitojaan, oppii ilmaisemaan
itseään ja muodostamaan omaa identiteettiään sekä hahmottamaan paikkaansa kasvuympäristöissään.
Tehtävänämme on tarjota leikille puitteet eli tilaa, aikaa ja leikkivälineitä
sekä havainnoida leikin kulkua. Lasten vapaalle ja omaehtoiselle leikille pyrimme
antamaan riittävästi aikaa.
Leikkihuoneissamme
on varattu lasten leikeille
erilaisia leikkiympäristöjä. Tilasta löytyy mm. kotileikki helloineen,
pöytineen, astioineen ja leikkiruokineen, autoleikkimattoja sekä
pikkuautoja, eläimiä ja poneja, rakenteluun Dublo-legoja ja perinteisiä
rakennuspalikoita. Seinälle on myös ripustettuna iso liitutaulu ja
kaapista
löytyy kirjoja ja palapelejä niin pienille kuin isommillekin sekä
erilaisia
pelejä yhdessä pelattaviksi. Lisäksi löytyy sekalainen kokoelma
roolivaatteita
että materiaalia lääkäri- ja merirosvoleikkiin.
Pihalla leikkialueelta löytyvät pallot ja
perinteiset hiekkalelut, kuten lapiot, ämpärit, kuorma-autot, kaivurit ja
traktorit sekä vanhoja elintarvikekäytöstä poistettuja muoviastioita,
kattiloita, paistinpannuja, kakkuvuokia ja erilaisia muovirasioita ja
purnukoita, joita lapset voivat vapaasti hyödyntää leikeissään mm. leikkiessään
ravintolaa tai jäätelökioskia leikkimökissä.
Talviaikaan lumessa telmimiseen olemme varanneet lumilapioita- ja työntimiä,
liukureita sekä perinteisiä pulkkia.
- LIIKKUMINEN
Liikkuminen vahvistaa lapsen lihaksistoa ja
kehittää lapsen motoriikkaa ja koordinaatiokykyä, jolloin lapsen on helpompi
hallita kehoaan leikeissä ja päivän toimissa. Lapsella on luontainen halu liikkua
ja harjoitella uusia liikkumismuotoja ja -tapoja.
Tavoitteenamme on harjaannuttaa lasten
perusliikuntataitoja ja antaa kokemuksia eri liikuntatavoista sekä rohkaista
lasta kokeilemaan ja yrittämään uudelleen epäonnistumisesta huolimatta.
Liikumme vuoroviikoin tiimin kanssa yhdessä
läheisen koulun tiloissa tai pidämme liikuntatuokioita oman ryhmän
kesken perhepäiväkodillamme joko sisätiloissa tai pihalla. Kesäkuukausina
kokoonnumme läheiselle urheilukentälle liikkumaan ja leikkimään yhdessä tiimin
muiden jäsenten kanssa. Talvella tapaamme muita tiimin jäseniä mm. pulkkamäessä
ja läheisellä luisteluradalla. Talvella voimme myös tehdä hiihtoladun
kiertämään pihapiiriä.
Liikuntaan olemme varanneet mahdollisuuksien mukaan
erilaisia välineitä leikkihuoneessamme olevien puolapuiden ja patjojen lisäksi, kuten mm. tunnelin, palloja ja
hernepusseja. Erilaisia liikuntaleikkejä leikimme silloin tällöin ulkoilun
lomassa sekä liikumme paljon lähiympäristön leikkikentillä. Välimatkat kuljemme
pääsääntöisesti kävellen.
- TUTKIMINEN
Tutkiminen antaa lapselle tilaisuuden ympäristön
omaehtoiseen ja ohjattuun havainnoimiseen sekä innostaa lasta erilaisten
asioiden vertailuun ja ihmettelyyn.
Kasvattajina pyrimme huomioimaan lapsen yksilölliset
kiinnostuksen kohteet ja tarttumaan ihmetyksen hetken ainutkertaisuuteen sekä
innostamaan lasta tutkimaan lisää.
Tavoitteenamme on tarjota mahdollisuudet
omaehtoiselle että ohjatulle tutkimiselle eri tapoja ja aisteja käyttäen sekä
pyrimme välttämään liian valmiiden vastausten antamista lasten kysymyksiin ja
pohdintoihin.
Hoitopäivien aikana sekä ”tutkimusretkillä”
lähiympäristön luontoon tutustumme vuoden kiertoon sekä muihin ympäröivän
luonnon ihmettelyn aiheisiin, kuten sääilmiöihin, erilaisiin ötököihin ja
eläimiin, sieniin ja kasveihin. Tutkimme erilaisten teemojen puitteissa kuukausittain
eläimiä tai asioita monin eri tavoin: keskustelemalla, saduttamalla, tutkimalla
kuvia ja kirjoja, askartelemalla ja piirtämällä sekä laulamalla teemaan sopivia
lauluja ja loruttelemalla loruja.
Tuuli laulaa laulutunnin.
Puro tanssii tanssitunnin.
Sammalpatja painitunnin.
Marjamätäs ruokatunnin.
Marjamätäs ruokatunnin.
Opit heinän huiskutuksen,
kaislikkojen kuiskutuksen,
kallioiden kuminaa,
suuren metsän huminaa."
(Hannele Huovi)
- TAITEELLINEN KOKEMINEN JA ILMAISU
Lapsi nauttii itsensä ilmaisemisesta kädentaitojen,
musiikin, tanssin, liikunnan ja roolileikkien eli draaman avulla. Taiteellisen
kokemisen kautta lapsi harjaantuu käyttämään mielikuvitustaan ja etsimään omia
vahvuuksiaan.
Tavoitteenamme on tarjota lapsille erilaisia
elämyksiä monin erilaisin keinoin, jotta lapset oppisivat löytämään omat vahvat
alueensa ja hyödyntämään niitä sekä kokemaan niiden kautta onnistumisen
elämyksiä.
Kädentaitojen harjaannuttamiseen olemme varanneet mm.
muovailuvahaa, piirustuspaperia, vahaliituja, värikyniä, vesi- ja sormivärejä, saksia
ja pistelypiikkejä alustoineen sekä askartelumateriaalia hyödyntäen erilaisia
kierrätysmateriaaleja kuten mm. erilaisia pahveja ja muita suojapapereita,
talouspaperirullia, muna- ja hedelmäkennoja unohtamatta luonnosta kerättyä
askartelumateriaalia.
Musiikin avulla itsensä ilmaisuun tarjolla on
erilaisia rytmisoittimia, kuten rytmikapulat, triangelit,
marakassit/rytmimunat, kulkuset, putkipenaalit, tamburiinit sekä quiron,
kehärummun ja ”sadeputken”. Näitä käytämme laulu- ja musiikkituokioilla
ohjatusti sekä lapsille on myös varattu soittimia vapaaseen itsensä ilmaisuun
ja omaehtoiseen kokeiluun. Lisäksi hyödynnämme CD:ltä soitettua
lastenmusiikkitarjontaa sekä klassista musiikkia rentoutumiseen ja mm. musiikkimaalaukseen.
Myös omassa ryhmässä esitämme silloin tällöin nukketeatteria
mm. satujen elävöittämiseksi ja osallistumme myös kaupungin päivähoidolle
järjestämiin kulttuuritapahtumiin, kuten esimerkiksi lastenkonsertteihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti