SISÄLLÖLLISET ORIENTAATIOT
Orientaatioilla tarkoitetaan varhaiskasvatuksessa
toteutuvia toiminnan sisältöalueita sekä erilaisia tapoja kokea ja hahmottaa
maailmaa. Ne ovat osa jokapäiväisiä arjen toimintoja päivähoidossa ja
toteutuvat niin ohjatuilla tuokioilla kuin leikkihetkinäkin sekä usein
huomaamatta päivärutiinien lomassa.
- MATEMAATTINEN ORIENTAATIO
Tavoitteenamme on, että lapset oppivat ongelmanratkaisua
sekä harjaantuvat vertailemaan, päättelemään, tunnistamaan muotoja ja laskemaan
arkielämän tilanteissa leikinomaisesti.
- pelit (mm. pala-, muisti- ja lautapelit)
- kehonhahmotus
- (sormien ja varpaiden laskeminen, vasen, oikea)
- esineiden ja asioiden vertailu
- (esim. suuri, pieni, lähellä, kauas, rivi, jono, pituusjärjestys)
- lajittelu erilaisten ominaisuuksien mukaan
- (esim. koko, väri, muoto)
- numeroiden opetteleminen ja lukusuhteiden ymmärtäminen
- (esim. vähän, yksi, monta)
- oman nimen tunnistaminen ja kirjoittaminen
- muotojen opetteleminen
- sääntöleikit
- laulut ja lorut
"Hiiri mittaa maailmaa männynneulasella.
Heinän korrella punnitsee, kovin miettii, mittailee
ja järkeänsä käyttää: Isolta maailma näyttää!
(Hannele Huovi)
- LUONNONTIETEELLINEN ORIENTAATIO
Tavoitteenamme on, että lapset oppivat havainnoimaan
luontoa ja ympäristöään sekä tunnistamaan eläimiä ja kasveja ja kunnioittamaan
niitä.
- vuodenajat ja niihin liittyvät havainnot
- retket luontoon
- tutuimpien eläin-,lintu- ja hyönteislajien tunnistaminen
- jokamiehenoikeudet
- säähavainnot
- luontoon liittyvät laulut, lorut ja sadut
- luontokirjojen tutkiminen yhdessä
- kierrätys (jätteiden lajittelu)
- roskien pois kerääminen luonnosta
Tavoitteenamme on, että lapset oppivat tuntemaan yhteiskunnan
toimintaa sekä myös menneisyyttä.
- juhlapäivät kalenterin kierrossa
- kertomukset omasta ja isovanhempien lapsuudesta
- vanhojen ja perinteisten leikkien, laulujen sekä lorujen opettaminen
- perinteiden ja tapojen vertailu (ennen/nyt)
- sadut ja tarinat (mm. Mauri Kunnaksen kirjat)
- lähiympäristöön tutustuminen
- tutustumme mahdollisuuksien mukaan erilaisiin yhteiskunnallisiin toimijoihin esim. palokunta ja poliisi tiimimme mukana
ESTEETTINEN ORIENTAATIO
Tavoitteenamme on, että lapset oppivat arvostamaan ja aistimaan
ympärillä olevaa hyvää ja kaunista sekä nauttimaan siitä.
- Itsensä ja muiden arvostaminen ja hyväksyminen
- tunteiden tunnistaminen ja näyttäminen (ilot, surut, ikävät, kiukut)
- taiteellinen kokeminen
- elämysten kokeminen
- osallistuminen kaupungin järjestämiin kulttuuritapahtumiin
- teatteriesityksien järjestäminen näytelminä tai nukketeatterina.
- sadut ja lorut
EETTINEN ORIENTAATIO
Tavoitteenamme on, että lapsista kasvaa tasapainoisia,
oikeudenmukaisia, itseänsä sekä toisiaan arvostavia ihmisiä.
- oikean ja väärän tunnistaminen ja ymmärtäminen
- hyvä ja paha-vastakohdan ymmärtäminen
- oman vuoron odottaminen ja jakaminen
- toisen huomioon ottaminen
- ihmisten erilaisuuden hyväksyminen
- vanhempien kunnioittaminen
- turvallinen kasvuympäristö
- käytöstavat (kiitos, anteeksipyyntö, pöytätavat, tervehtiminen)
- aiheeseen sopivat sadut ja lorut
”Miksi ruoho pihasta leikataan,
kun apila aukoo nuppujaan?
Miksi toisia kukkia kylvetään ja
toisia irti nyhdetään?
Miksi sateella poutaa rukoillaan
ja poudalla sadetta odotetaan?
Miksi pukki ei saavu jokaisen
luo, vaan toisten lahjoitta jäädä suo?
Miksi aina on asiat väärin päin,
oli maailma sitten niin tai näin?
(Kaija
Pakkanen)
- USKONNOLLIS-KATSOMUKSELLINEN ORIENTAATIO
Tavoitteenamme on, kunnioittaa perheiden
uskonnollista vakaumusta sekä pyrkiä omalla toiminnallamme luomaan neutraalin
pohjan vanhempien kasvattaa lapsensa haluamaansa uskoon tai elämänkatsomukseen.
Ryhmän jokaisen lapsen vanhempien kanssa yhdessä sovitaan yhteiset linjaukset
uskonasioiden esiin tuomiseen tai niiden tuomatta jättämiseen.
- Mahdollisuus omaan rauhaan ja hiljentymiseen
- Mahdollisuus ihmettelyyn, kyselemiseen ja yhdessä pohdintaan
- syntymän ja kuoleman selittäminen, häät ja hautajaiset
- osallistuminen seurakunnan tapahtumiin esim. adventti- ja kevätkirkkoon kaikille niin sopiessa.
- uskonnolliset juhlapyhät sekä niihin liittyvät tavat ja perinteet niin sovittaessa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti