Leikkiä
ja leikkivälineitä on ollut olemassa lähes koko ihmisen historian ajan.
Leikkiminen on aina ollut lapselle luonnollista toimintaa ja kautta
aikain lapset ovat kerääntyneet yhteen leikkimään. Ennen 1800-luvun
puoliväliä lasten leikkiin ei kuitenkaan kiinnitetty juuri huomiota.
Lapsilla ei ollut omia leikkipaikkoja, vaan he leikkivät missä
milloinkin, jopa kaduilla ja katuojissa. Yleisesti leikki miellettiin
lapsen työnä. Sitä pidettiin aikuisten töiden jäljittelynä ja
korostettiin leikin tarkoitusta kasvattaa lasta aikuisuuteen.
Luokkaerojen
aikana lasten leikki ja leikkivälineiden saatavuus on ollut myös
vahvasti sidoksissa perheen taloudelliseen asemaan ja
yhteiskuntaluokkiin. Työläisten parissa ja maaseudulla lapset joutuivat
osallistumaan perheen elannon hankkimiseen eikä leikille jäänyt
liiemmälti aikaa. Lelut olivat yksinkertaisia ja itse tehtyjä. Kun taas
rikkaan yläluokan perheillä oli varaa hankkia kalliita tuontileluja ja
lapsilla oli enemmän vapaa-aikaa leikkimiseen.
Kuitenkin
jo 1700-luvulla Jean-Jacques Rousseu (1712-1772) kiinnitti ensimmäisen
kerran huomiota leikin merkitykseen lapsen kehityksessä. 1800- luvulla
kaupungistumisen myötä mm. erilaiset tautiepidemiat levisivät ahtaissa
asuinoloissa eikä kaduilla leikkiminen ollut enää turvallista. Samaan
aikaan maailmalla heräsi kiinnostus lapsen kehityksen laajempaan
tutkimiseen. Lapsuus haluttiin nähdä ainutlaatuisena aikana ja myös
leikin merkitys lapsen kehitykselle alkoi kiinnostaa tutkijoita.
Lopulta
lapsille päätettiin ruveta rakentamaan myös puistoja, omia paikkoja,
joissa he kuitenkin olisivat poissa aikuisten tieltä. Rousseaun oppien
mukaan lapsen tuli leikkiä itsensä vuoksi ja senpä vuoksi ensimmäisten
leikkipuistojen tarkoituksena olikin edistää lapsen fyysistä, motorista
ja moraalista kehitystä, joskin puistot yleensä rakennettiin vieläkin
pääasiassa koristeiksi. Mm. lastentarha-aatteen isä Friedrich Fröbel
(1782-1852) pohti myös leikin merkitystä. Fröbelin mielestä olennaista
oli se, että leikissä lapsi oppii ja leikin sekä leikkipaikkojen tulee
olla lapsen kehitystä eri osa-alueilla kehittäviä. Mutta kuitenkin vain
hyvin pieni osa lapsista pääsi hyötymään näistä alkeellisista
yrityksistä rakentaa lapselle suotuisa kasvu-ja leikkiympäristö, sillä
varsin yleisenä vallitsi näkemys lapsesta pienenä aikuisena, ja mm.
lapsityövoiman käyttö oli yleisesti sallittua.
1900-luvun
puolella psykoanalyyttisen suuntauksen vahvistuttua leikkiä alettiin
pitää kokonaisvaltaisesti persoonallisuutta kehittävänä tekijänä.
Psykoanalyytikot, kuten Erik Erikson ja Anna Freud, mielsivät leikin
terapeuttiseksi ja leikissä lapsi saisi siis ilmaista tunteitaan,
irtautua todellisuudesta ja samalla muokata sitä itselleen sopivaksi.
1950-luvulla tutkija Piaget liitti leikin lapsen älykkyyden kehitykseen
ja korosti, että lapsen ajattelun kehitykselle on eduksi, jos lapsi saa
mahdollisuuksia tutkia ja muokata ympäristöä mahdollisimman
konkreettisissa oloissa toimien. Lapsen leikki alettiin myös pian
mieltää lapselle kuuluvana vapaa-aikana, lapsen oikeutena.
Nykypäivään
tullessa leikkiä pidetään keskeisenä asiana lapsen elämässä
ja ymmärretään, että lapsen oppiminen rakentuu pitkälti sen varaan.
Tiedostetaan, että leikillä on ratkaiseva merkitys lapsen koko terveelle
kehitykselle ja
itsetietoisuudelle. Leikkiä pidetään välttämättömänä lapsen fyysisen,
sosiaalisen, emotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen kannalta.
Myös
lelujen sarjatuotanto ja kalliiden muotilelujen kopiointi ovat
mahdollistaneet lelujen saatavuuden kaikille lapsille. Nykypäivänä on
myös oivallettu, että lapsi tulisi ottaa huomioon leikkeineen jo
asuinaluesuunnittelussa, ei ainoastaan erillisissä puistoissa, jotka
ovat myös aikaa myötä monipuolistuneet tukemaan lasten tarpeita
monipuolisesti. Nykypäivänä on myös tiedostettu lasten omat mielipiteet
ja mahdollistettu myös lasten osallistuminen leikkiympäristöjensä
suunnitteluun.
LEIKIN MERKITYS LAPSEN KASVULLE JA KEHITYKSELLE
Nykypäivänä
leikki siis mielletään lapsen kehitykselle erittäin tärkeäksi seikaksi
ja korostetaan leikin myös olevan mielihyvänsävyistä toimintaa ilman
varsinaista hyötytarkoitusta. Se on lapsen
ominta toimintaa ja arvokasta sellaisenaan. Nykyään myös ajatellaan,
että leikki on lapsen luontainen tapa oppia. Sen avulla lapsi tutustuu
ympäristöönsä ja opettelee uusia asioita. Leikin kautta lapset
käsittelevät ja elävät vuorovaikutussuhteita, tunteita ja
toimintatapoja, joita he ovat itse kokeneet, kuulleet ja nähneet.
Leikki
on lapsen persoonallisuuden kehityksen ja minäkuvan muodostumisen
kannalta keskeistä. Lapsi oppii asioita leikkimällä, tekee leikkiessään
havaintoja itsestään sekä rakentaa omaa identiteettiään ja
minäkuvaansa. Leikki vahvistaa lapsen luottamusta itseensä, sillä leikin
kautta lapsi saa tietoa omista tiedoistaan, taidoistaan ja
vahvuuksistaan. Lapsi saa leikeistään onnistumisen elämyksiä, mutta
toisaalta kokee myös pettymyksiä ja epäonnistumisia sekä oppii näin
käsittelemään erilaisia tunteita. Lapsi voi myös leikkiessään työstää
pelkojaan, ahdistustaan ja suruaan, mutta myös iloa ja rakkautta.
Lapsi
ei voi kehittyä ilman sosiaalisia kontakteja. Kohdatessaan leikissä
toisia leikkijöitä hän saa kokemuksia omien tunteidensa ja toimintansa
vaikutuksesta muihin ja päinvastoin. Leikkiä ei voi myöskään syntyä
ilman kokemuksia ympäristöstä. Lapsi havainnoi ympäristöään sekä
aikuisten ja muiden lasten tekemisiä ja ottaa niistä aineksia
leikkiinsä. Leikissä lapsi saa myös kokemuksia yhteistoiminnasta. Lasten
on kyettävä sopimaan yhteiset säännöt, jaettava roolit ja sovittava
leikin eteneminen sekä kuviteltujen esineiden merkitys. Leikissä lapsi
saa myös tärkeitä kokemuksia ristiriitojen ratkaisusta ja toisen
huomioon ottamisesta. Usein lapset kykenevät leikeissä
korkeammantasoiseen sosiaaliseen toimintaan kuin leikin ulkopuolella: he
esimerkiksi sopivat konflikteja keskustelemalla, noudattavat
käyttäytymissääntöjä ja käyttävät kirjakieltä.
On
tärkeää antaa lasten käyttää leikeissään monipuolisesti erilaisia
välineitä ja materiaalieja, sillä lapsi harjoittelee mm. omatoimisuutta,
silmän ja käden yhteistyötä sekä hienomotorisia taitoja kuin
huomaamattaan leikeissään esim. pukemalla päälleen roolivaatteita,
pukemalla nukkeja, leikkimällä autoilla, rakentelemalla palikoilla ja
legoilla sekä käyttämällä erilaisia leikissä tarvittavia välineitä.
Leikissä lapsi oppii myös huomaamattaan oikeita työtapoja ja
työvälineiden käyttöä aikuisen esimerkin ohjaamana. Toisaalta taas
leikit monipuolistuvat, kun lapset näkevät aikuisen työntekoa ja
osallistuvat siihen. Lapsi myös muuntaa usein annetun työtehtävän,
esimerkiksi vaikkapa pölyjen pyyhinnän, leikiksi tai tuo siihen mukanaan
leikin elementtejä.
Oppimisessa
on olennaista oppijan omat pyrkimykset ja oma mielenkiinto oppimiseen.
Lapsi oppiikin parhaiten leikissä, joka on hänen omaehtoista ja
itseluotua toimintaa konkreettisissa tilanteissa. Leikkiä voidaan
kuitenkin myös käyttää keinona opettaa lapsille erilaisia asioita. Ns.
didaktisissa leikeissä yhdistetään aikuisen etukäteen määrittelemät
tavoitteet ja sisällöt lasten innokkuuteen ja luovuuteen kehittää
leikkiä ja mahdollistaa leikin kautta oppiminen.
AIKUINEN LAPSEN KEHITYKSEN TUKIJANA LEIKISSÄ
Leikki voi olla lapsen vapaata leikkiä tai aikuisen ohjaamaa ja mallittamaa leikkiä. Aikuisen tehtävä leikin tukemisessa on tarjota lapselle mahdollisimman monipuolinen ympäristö leikin mahdollistajaksi. Aikuisen tulee järjestää lapsen leikille suotuisat olot varaamalla leikille riittävästi aikaa päiväjärjestykseen, tarjoamalla sopivat ja motivoivat leikkiympäristöt sekä lapsen ikä- ja kehitystasolle tarkoituksenmukaisia ja turvallisia leikkivälineitä. Aikuisen vastuulla on myös ryhmässä vallitseva ilmapiiri ja turvallisen, hyväksyvän ja kaikkia ihmisiä kunnioittavan tunnelman luominen.
Alle
kolmevuotias tarvitsee usein aikuista leikkikaveriksi sekä opastamaan
leikkivälineiden käytössä ja leikin kehittelyssä. Yli kolmevuotiaat
pystyvät yleensä luomaan leikkinsä itse. Aikuisen tuleekin tällöin
välttää turhaa puuttumista lasten leikkiin. Lasten leikki antaa
aikuiselle tilaisuuden seurata ja havainnoida lapsia yksilöinä ja
ryhmänä. Tällöin saadaan arvokasta tietoa lapsen kehityksestä sekä
tietoa lasta kiinnostavista asioista, joita voi hyödyntää ohjatun leikin
ja toiminnan suunnittelussa sekä toteutuksessa.
LEIKIN MUODOT JA LAJIT
Luokitteleminen
auttaa aikuista hahmottamaan erilaisia leikkejä ja seuraamaan lapsen
leikin ja leikkitaitojen kehittymistä. Leikin muotoja ovat yksinleikki, rinnakkainleikki ja yhteisleikki.
Lapsen leikki kehittyy yksinkertaisesta esine- ja yksinleikistä
rinnakkainleikkiin ja edelleen monimutkaisempaan yhteisleikkiin, jossa
vuorovaikutuksessa muiden kanssa sovitaan rooleista ja leikin
säännöistä. Leikki kehittyy harjoitteluleikistä symbolileikkiin ja
edelleen asteittain eritasoisiin roolileikkeihin (roolileikki yksin 2v.,
roolileikki rinnakkain 3v. yhteinen roolileikki 4v. ja yhteisen
roolileikin vahvistuminen 5-6v.) ja yltää lopulta moniulotteisempiin
sääntöleikkeihin.
Lapsen ensimmäiset leikit ovat toimintaleikkejä,
joissa vauva askaroi esimerkiksi käsiensä ja jalkojensa kanssa.
Varsinainen esineleikki saa alkunsa kun vauva alkaa hallita silmän ja
käden yhteistoiminnan, mikä mahdollistaa tarttumisliikkeen. Lapsi tutkii
esineitä ja saa eri aistien kautta kokemuksia niiden ominaisuuksista.
Lapsen tulee myös antaa tutkia ympäristöään aikuisen valvonnan alaisena.
Toisella ikävuodella lapsen esineleikki
alkaa eriytyä ottamaan huomioon leikkikohteen erityisominaisuuksia ja
käyttötapoja. Leikit ovat lyhytkestoisia. Lapsi tarvitsee konkreettisia
asioita esittäviä leluja leikkinsä mahdollistamiseen, sillä lapsen
mielikuvitus on vielä kehittymätön. Lapsi ei vielä osaa esim. keittää
perunoita leikisti vaan tarvitsee leikkikattilaansa leikkiperunoita tai
hän ei osaa vielä kuvitella keppiä esimerkiksi ongeksi. Esineen
korvaaminen toisella esineellä, esim. sama palikka voi ensin toimia
autona ja myöhemmin ruokana kotileikissä, kehittyy lapsille toisen
ikävuoden loppuun mennessä. Selvemmäksi ja tavanomaisemmaksi se
kehittyy kolmannen ja neljännen ikävuoden aikana, jolloin lapsi kykenee
korvaamaan esineen pelkällä mielikuvituksella. Esimerkiksi lapsi nauttii
aikuisen työtehtävien matkimisesta ja tarvitsee kussakin leikin
kehitysvaiheessa tarkoitukseen soveltuvia leikkivälineitä. Esimerkiksi
lapsi tarvitsee aluksi leluimurin voidakseen jäljitellä vanhemman
imurointia, myöhemmin tarkoitukseen sopii esimerkiksi mikä tahansa keppi
ja lopulta lapsi kykenee mielikuvituksensa varassa imuroimaan
kuvitteellisella imurilla.
Vähitellen lapsi alkaa tehdä tuttavuutta toisiin lapsiin. Lapsi seuraa usein toisen lapsen tekemisiä ja tekee itse samoin. Rinnakkaisleikissä
lapset leikkivät omaa leikkiään toisen lapsen läheisyydessä
mahdollisesti samoilla leluilla. Tässä vaiheessa lasten vuorovaikutus
liittyy usein esineisiin ja lapsi saattaa ottaa itseään kiinnostavan
esineen surutta toiselta ja saa näin kokemuksia omista ja toisen
tunteista sekä aikuisen opastuksella opettelee näissä tilanteissa
sosiaalisen elämän pelisääntöjen alkeita.
Rakenteluleikissä,
joka lasketaan myös esineleikkiin, lapset käyttävät monenlaisia
valmiita ja itse valmistetuja materiaaleja ja harjaannuttavat näin
luovasti hienomotorisia taitojaan. Rakenteluleikissä motiivina on usein
valmis lopputulos, esimerkiksi palikoista rakennettu torni, hiekasta
tehty linna tai hiekkakakut, lumesta tehty lumiukko tai erilaisista
materiaaleista rakennettu monimuotoinen kaupunki tai vaikkapa risumaja.
Roolileikit
ovat lasten luovaa toimintaa. Niissä lapsi tulkitsee elämää omalla
tavallaan ja omaksuu leikkiinsä jäljiteltävän roolihenkilön
ominaisuuksia (esim. lapsen roolihahmon teoissa ja puhetavassa voi olla
nähtävissä vaikkapa oman äidin identiteettiä ja piirteitä
toimintatavoissa). Aluksi lapset leikkivät roolileikkejä enemmänkin
rinnakkaisleikkinä eivätkä vielä ymmärrä eri roolien yhteyttä toisiinsa
eli roolien sosiaalisia suhteita. Jotain hahmoa voidaan pitää jopa niin
tärkeänä, että lasten voi olla vaikea sopia rooleista, koska kaikki
saattavat haluta olla pääroolissa, esim. äitinä ja usein lasten leikissä
voikin tällöin olla useita äitejä eivätkä lapset koe siinä leikin
kannalta ongelmaa.
Roolit kehittyvät vastavuoroisemmiksi 4-5-vuotiaana, mikä on kiihkeintä roolileikkiaikaa ja usein samaistutaan roolihahmoihin. Tällöin roolit alkavat myös täydentämään toisiaan, esimerkiksi leikissä esiintyy äiti ja lapsi, kauppias ja ostaja tai poliisi ja rosvo. Roolileikki voi myös olla toiminnallista ilman vastakkainasettelua, esim. palomiehet sammuttamassa yhdessä tulipaloa tai poliisit ajamassa takaa kuvitteellista rosvojoukkoa. Leikit alkavat olla hyvin mielikuvituksekkaita ja pitkäkestoisia sekä saattavat jatkua keskeytyksen jälkeenkin.
Roolileikeissä on tärkeää myös roolitunnusten merkitys ja lapset ottavat niihin vaikutteita ympäristöstään. Roolin tunnukseksi saattaa riittää vaikkapa pelkkä hattu tms. asuste tai esine. Lapset pukeutuvat myös mielellään esimerkiksi rooliasuihin ja vaikkapa aikuisten vaatteisiin.
Näytelmäleikkeihin
lapset ottavat vaikutteita usein kirjallisuudesta tai kokemistaan
oikeista esityksistä, esim. teatteriretket ja konsertit. Lapset
saattavat aivan spontaanisti esittää omia pienoisnäytelmiään. Lapsille
voi myös järjestää pienimuotoisia teatteriesityksiä myös kotona ja
hoidossa välillä pelkästään aikuisten esittäminä ja välillä taas lasten
esityksinä sekä keskustella näytelmän ja roolien henkilöiden
ominaisuuksista. Näytelmätyyppisen roolileikin eli draaman avulla
voidaan harjoitella myös erilaisten tunteiden työstämistä ja
ristiriitojen ratkaisua.
Didaktiset leikit ovat
oppimistarkoitusta varten suunniteltuja ja kehitettyjä leikkejä ja
tällöin leikkiä voidaan käyttää keinona opettaa lapsille erilaisia
asioita. Oppimisessa on olennaista oppijan omat pyrkimykset ja oma
mielenkiinto
oppimiseen. Lapsi oppiikin parhaiten leikissä, joka on hänen omaehtoista
ja itseluotua toimintaa konkreettisissa tilanteissa.
Didaktisissa leikeissä käytetään leikkiä opetuksen välineenä. Aikuinen asettaa leikille etukäteen tavoitteet ja esittelee leikin sisällön lapsille. Myös lapset voivat toimia leikin aloittajina ja ideoijina. Didaktisissa leikeissä lasten toiminta perustuu leikin motiiviin ja ne antavat lapsille oppimismahdollisuuksia lapsia kiinnostavalla tavalla eli opetettavia taitoja harjoitellaan lapsia kiinnostavien, konkreettisten toimintojen ja etukäteen mietittyjen materiaalien avulla (esim. Kim-leikissä opetellaan keskittymistä ja harjoitetaan muistia).
TYTTÖJEN JA POIKIEN LEIKIT
Lasten sukupuolierot ilmenevät lasten tavassa leikkiä, vaikkakaan tyttöjen ja poikien leikeissä ei juurikaan näy selkeitä eroavaisuuksia ennen kouluikää. Ennen kuin lapset saavat vaikutteita vanhemmilta lapsilta, pojat ja tytöt leikkivät kutakuinkin samalla tavoin. Leikeissä korostuu myös ikätoverien merkitys ja vertaisesimerkki leikin kehitykselle.
Tutkimuksissa on todettu kuitenkin keskiverto tytön käyttävän tilaa vähemmän ja puhuvan leikeissään enemmän yksikseen kuin tyypillinen poika. Joskin käyttäytymisissä esiintyy paljon myös päällekkäisyyttä. Useimmiten tytöt kuitenkin kokoontuvat yhteen, juttelevat keskenään samalla leikkien suhteellisen rauhallisesti leluillaan. Poikien fyysisiin leikkeihin ja peleihin tarvitaan taas tyttöjä useimmin paljon tilaa. Pojat käyttävät leikeissään enemmän ääntä ja antavat toisilleen lyhyitä, kovaäänisiä ohjeita leikin tiimellyksessä.
Nykyisin
kaupan hyllyt notkuvat myös pojille tarkoitetuista nukeista. Niitä
myydään tuotemerkkien mukaan ja kutsutaan joko hahmoiksi tai
"ukkeleiksi". Nimiero vaikuttaa vahvasti myös leikkimistapaan. Tytöille
tarkoitettuja nukkeja puetaan, hoivataan, laitetaan nukenvaunuihin.
Nuket istuvat osana koti- tai koululeikkiä, menevät naimisiin, käyvät
tanssimassa, mutta ennen kaikkea niille puhutaan. Puhuminen on
tyttöleikkien pääpiirre. Niissä kerrotaan tarinaa ja luodaan tilanteita
uudestaan. Poikien nuket taas ovat toimintaa varten. Ne taistelevat,
lentävät lentokoneilla ja ampuvat. Ne puhuvat harvoin kuten pojat, mutta
huutavat, matkivat ampumisääniä ja muita taisteluun kuuluvia ääniä,
joihin media ja tiettyä tuotemerkkiä varten tehdyt ohjelmat ja
tietokonepelit antavat runsaasti vaikutteita.
Perinteisesti
tytöillä on ollut nukkekoteja ja pojilla linnoja ja sotilaita.
Junakalustot ja korjaamot ovat syrjäyttäneet sotilaat poikien leikeistä
ja eläimet korvanneet ihmisperheen nukkekodissa. Pienoismaailmoissa
leikkiminen kiehtoo silti lapsia edelleen sukupuoleen katsomatta.
Kouluikää lähestyttäessä tytöt alkavat pitää leluista, joita täytyy
sovittaa ennalta määrättyihin paikkoihin, pojat taas rakentavat
mielellään vapaasti. Pojat eivät ole tyttöjä taitavampia käsistään,
mutta näyttävät hahmottavan paremmin, miten palat sopivat yhteen.
Vaikka
naisen ja miehen elämä on nykyään samankailtaisempaa kuin ennen, lasten
kulttuurissa erot näkyvät selvemmin. Vanhemmat myös kohtelevat ja
kasvattavat tyttöjä ja poikia eri tavoin. Pojilla mm. fyysisyys ja
avaruudellinen hahmotuskyky korostuu, kun taas tytöt ovat tavallisesti
verbaalisesti lahjakkaampia ja heillä esiintyy vähemmän kielen
kehitykseen liittyviä vaikeuksia. Erot saattavat olla periytyviä eli
geneettisiä ja synnynnäisiä, mutta myös kulttuurilla on todettu olevan
voimakas vaikutus tyttöjen ja poikien välisiin eroihin niin leikeissä
kuin kehityksessäkin.
Lähteet:
Lapsen aika (Aaltonen, Ojanen...) WSOY
Kehittyvä ja onnellinen lapsi (Einon) WEILIN+GÖÖS
www.wikipedia.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti