Positiivinen pedagogiikka on ilon opettamista!
Positiivinen pedagogiikka on pedagoginen suuntaus, joka pohjautuu
positiiviseen psykologiaan ja kannustavaan tunneilmapiiriin. Opetuksen ja kasvatuksen keskiössä on
luonteenvahvuuksien ja myönteisten tunteiden tunnistaminen ja hyödyntäminen. Positiivisen pedagogiikan keinoin voidaan harjoittaa kykyä havaita
myönteisiä tunteita ja myös tavoitteellisesti lisätä myönteisiä kokemuksia
arkeen. Työskentelyn tavoitteena on luonteenvahvuuksien tunnistaminen ja
käyttäminen, myönteisten tunteiden tunnesanojen oppiminen, hyvien hetkien
havainnointi ja huomiointi sekä myönteisten hetkien tavoitteellinen lisääminen
lasten arjessa.
Opintojen myötä tutustuin syvemmin positiiviseen pedagogiikkaan, luonteenvahvuuksien
huomioimiseen sekä muihin voimauttaviin työmenetelmiin. On ollut voimauttavaa
huomata kuinka omat kasvatusmetodit ovat jo aiemmin vastanneett näiden
menetelmien pääpiirteitä. Ammatillisen tiedon lisääntyminen opintojen myötä on
vahvistanut omaa käsitystäni positiivisten kasvatusmenetelmien hyödyistä.
Sosiaalisten vuorovaikutus- sekä tunnetaitojen vahvistaminen on
kasvatuksessa tärkeää ja siksi tämän yksilön osallisuuden ja yhteisöllisyyden
vahvistamisen opintojakson tavoitteiden mukaisesti valmistinkin
harjoittelupaikkani lapsille positiivisen pedagogiikan hengessä kiitokseksi
jouluisen pelin yhdessä pelattavaksi ennen joululomalle lähtöä.
Pelin tarina lähtee siitä, että vilkkaat ja tomerat pikkutontut ovat
sekoittaneet lasten joulupukille lähetämät kirjeet ihan hujan hajan ympäri
korvatunturin postitoimistoa. Lasten tehtävä onkin auttaa pukkia selvittämään
sotku. Pelissä edetään punaisia joulutähtiä pitkin ja pysähtyessään kirjekuoren
kohdalle, nostetaan pinosta kirjekortti ja toimitaan sen takapuolella olevan
ohjeen mukaan. Korteissa on pieniä tehtäviä, joiden suorittaminen antaa mm.
lisäheittoja, joiden avulla pääsee etenemään pelilaudalla eteenpäin.
Ensimmäinen pukin luokse päässyt on pelin voittaja.
Peli jäi luokkaan muistoksi, isoksi joulukortiksi minulta ja sitä oppilaat
voivat halutessaan pelata myöhemminkin. Ensimmäisellä kerralla jokainen sai
pelin päätteeksi minulta jouluisen kirjeen, jossa toivotin jokaiselle oikein
ihanaa joulunaikaa ja tsemppiä koulutyöhön. Kerroin kirjeissä kuinka ihana
heihin oli tutustua, kiitin ihanasta harjoitteluajasta heidän luokassaan ja
siitä kuinka hienosti he ottivat minut vastaan ja kuinka mukavaa meillä on
ollut yhdessä näiden viiden viikon aikana. Jokaiselle kirjoitin kirjeeseen myös
positiivista palautetta huomioistani, joita heidän vahvuuksistaan ja
luonteenpiirteistään tein harjoittelun aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti