perjantai 30. syyskuuta 2016

OMPPU-OO, OM-POM-POO



Omenankuoressa on reikä.
Jos painaa siihen korvansa tiukasti kiinni,
voi sateen ja tuulen ääniltä
kuulla astioiden helinää.
- Toukka tiskaa!
(Hannele Huovi)

Syksyisen sesongin askartelu toteutettiin mosaiikkitekniikalla yhteistyössä neitosen kanssa naapurin tytön syntymäpäiväkortiksi. Yhdessä etsimme mainoksista ja lehdistä sopivan sävyisiä kohtia ja hyödynsimme muista askarteluista yli jääneitä kuviopaperin paloja repimällä niistä mosaiikkityöhön paloja. Puuhaan saadaan lisäksi yhdistettyä mukavasti värien tutkimista ja matemaattista orientaatiota lajittelemalla revityt palat värisävyjen mukaan kasoihin pöydälle, joista niitä on helppo työn edetessä käyttää.

Omenan muoto piirrettiin paperille kulhon avulla. Levitimme liimaa kauttaaltaan koko omenan alueelle ja pala palalta sommittelimme revittyjä paperinpaloja vieri viereen liiman päälle. Kara revittiin ruskeasta kartongista. Liiman kuivuttua omena leikattiin paperista irti. Kuivuessaan liima jäykisti työn niin hyvin, että se kävi hyvin korttina.

Tällä tekniikalla saadaan aikaan hauskan eläväisiä töitä ja mainoksista revityt palat, joissa näkyy hiukan tekstiäkin tuo oman mukavan lisänsä lopputulokseen. Askartelu sopii monenikäisille hiukan eriyttäen. Repiminen on hyvää hienomotorista harjoittelua ja pienetkin onnistuvat itse repimään valmiiksi revityistä paperisuikaleista pienempiä paloja ja pystyvät asettelemaan paperinpaloja mieleiseen järjestykseen liiman päälle.

Mitä kirjavampia paloja revitään, sen omintakeisempia töitä saadaan aikaan vaikka syksyisiksi tauluiksi seinälle!

torstai 29. syyskuuta 2016

LEIKIN KAUTTA LISÄÄ MAHDOLLISUUKSIA LAPSILLE

Kuvahaun tulos haulle ikea


Oi Ikean ihmemaa... Ikean tavaratalot taitavat olla ehtymätön aarreaitta meille kasvattajille. Ikean lelut ja kalusteet tarjoavat monikäyttöisyytensä vuoksi lukemattomia vaihtoehtoja monen ikäisten lasten leikkiin, opetukseen ja yhteiseen toimintaan. Lelut ovat innostavia sekä turvallisia lasten käyttää omalla ikä- ja kehitystasollaan. Kasvatus-, opetus- ja kuntoutustoiminnassa onkin vain kasvattajan mielikuvituksesta ja luovasta ajattelukyvystä kiinni kuinka monella tapaa niitä voidaan käyttää motivoimaan lapsia yhteiseen leikkiin, toimintaan ja vuorovaikutukseen toistensa kanssa. IKEA-konserni haluaakin tukea lapsen oikeutta leikkiin ja hyvinvointiin suunnittelemalla alan ammattilaisten avulla näitä tuotteita, jotka kannustavat lapsia leikkimään, oppimaan sekä kehittymään.


Ikean uusimman kuvaston olenkin tästä syystä jo lukenut hiirenkorville omaa varhaiskasvatustyötäni suunnitellessani, sillä opintovapaan loppu häämöttää jo. Tällä viikolla saimme kuitenkin kotitehtäväksi miettiä miten kolmas sektori ottaa yhteiskunnallisesti osaa perheiden tukemiseen.  Tehtävänantoa pohdiskellessani ja siinä sivussa Ikean kuvastoa selaillessani silmiini osui eräs artikkeli, joka kiinnitti yllättäen huomioni. Artikkeli alkoi otsikolla ”Leikin kautta lisää mahdollisuuksia lapsille”. Mieleeni juolahti, että tämä otsikkohan on kuin suoraan omasta kasvatusideologiastani, jossa lapsen leikki, oli se sitten lapsen omaehtoista tai pedagogista, ohjattua leikkiä, näyttelee suurta pääosaa. Artikkelissa kysytään heti alkuun: ”Onko mitään upeampaa kuin lapsen kasvoilta loistava ilo hänen leikkiessään lelulla, joka kiehtoo hänen mielikuvitustaan ja ruokkii hänen luovuuttaan?”. Minulle itselleni kasvattajana tuo ilo lapsen kasvoilla on juuri se sydäntä lämmittävin palkka, jonka työstä lasten parissa saan. Se, että tiedän tarjoavani lapselle iloa ja onnistumisen elämyksiä hyvän minäkuvan rakentamisen tueksi, mutta toisaalta sekin, että tiedän tarjoavani hänelle myös haasteita, jotka turvallisessa ympäristössä ja positiivisen tunneilmapiirin myötä auttavat hänen yksilöllistä ja kokonaisvaltaista kehitystään eteenpäin.


Onhan leikkiminen lapselle ominainen toimintatapa. Se kumpuaa lapsen luonnollisesta uteliaisuudesta, luovuudesta sekä keksimisen ja uuden oppimisen ilosta. Lapset käsittelevät kokemuksiaan, näkemiään ja kuulemiaan asioita leikin kautta ja rakentavat omaa identiteettiään. Leikki voi olla myös kuntouttavaa ja korjaavaa. Lapset ympäri maailman leikkivät niillä välineillä ja resursseilla, jotka heillä syntyperänsä tai asuinympäristönsä vuoksi on tarjolla. On kiehtovaa seurata kuinka lapset kehittelevät mielikuvituksellisia leikkejä kuin tyhjästä vaikkapa esimerkiksi luonnossa. Leikkiminen ilman varsinaisia leikkivälineitä kehittää erinomaisesti lasten ongelmanratkaisukykyjä, luovuutta ja mielikuvitusta sekä vuorovaikutustaitoja. Silti lapsen monipuolisen kehityksen tukemiseksi myös valmiita leikkivälineitä tarvitaan. Nykyajan lelut ovat kuitenkin turhan usein liian ”valmiiksi leikittyjä”. Lelut pitävät nappia painamalla ääntä, liikkuvat itse taikka on tietyn televisio-ohjelman tai pelin mukaan määrätty, miten niillä kuuluu leikkiä. Tällöin lapsen oma luovuus leikissä saattaa jäädä vähäiseksi. Siksi pidänkin kovasti Ikean leluista, jotka antavat lapselle monia mahdollisuuksia käyttää omaa luovuuttaan ja rakentaa leikkinsä itse tai ohjatusti.


Siksipä artikkelia eteenpäin lukiessani aloinkin pohtia tämän kaupallisen tuotantojätin panostusta lasten ja perheiden tukemiseksi. Kuvaston artikkelissa kerrotaan maailmanlaajuisen IKEA-konsernin pyrkimyksistä parantaa köyhien maiden lasten elinoloja. Esimerkiksi IKEA-konsernin hyväntekeväisyysjärjestö IKEA Foundation on koonnut yhteistyössä UNICEFin kanssa ECD-pakkauksen (Early Childhood Development), jonka avulla tuetaan alle kouluikäisten lasten kehitystä, taitoja ja itsevarmuutta köyhillä kriisialueilla. Tämä IKEA Foundationin ja UNICEFin yhteinen projekti toimii esimerkiksi äärettömän köyhillä Komorin saarilla Afrikassa sekä monissa muissa hädänalaisissa kohteissa ympäri maailmaa.


ECD-pakkaukset ovat osa UNICEFin pyrkimystä tehdä varhaiskasvatuksesta jokaisen lapsen oikeus ja Ikean hyväntekeväisyysjärjestö IKEA Foundation pyrkii näihin samoihin päämääriin lahjoittamalla kampanjaan motivoivia ja kehittäviä IKEA-leluja, joista pääsee artikkelin mukaan ECD-kampanjan kautta hyötymään yli 1,2 miljoonaa lasta erilaisilla konfliktialueilla. Näillä alueilla ei ole riittävästi omia resursseja lasten kouluttamiseen tavoilla, jotka edistäisivät lasten emotionaalista oppimista, luovuutta sekä kognitiivisia taitoja.


Julika Riegler, Ikean ja Unicefin yhteistyön viestintävastaava, mainitsee artikkelissa, että leikki on helpoin keino stimuloida lapsen oppimista ja kehitystä. IKEA Foundationin lahjoittamat ja UNICEFin huolella valitsemat lelut ovat sellaisia, joiden avulla 3-6-vuotiaat lapset oppivat esimerkiksi vuorovaikutustaitoja ja kehittävät motorisia taitojaan. Ne myös ruokkivat lasten luovuutta. IKEA Foundation on lahjoittanut 8 lelua jokaiseen 12 000 jaettuun suureen ECD-matkalaukkuun, jotka sisältävät yhteensä 43 tuotetta leluista hygieniatuotteisiin. Pakkauksissa on esimerkiksi palikoita ja palapelejä, joiden kokoaminen edistää lasten motorisia taitoja. Käsinukkien ja roolileikin avulla edistetään vuorovaikutustaitoja, kerronnallista ja esittävää ilmaisua sekä voidaan opettaa ja käsitellä lapsille merkityksellisiä asioita. Pakettiin kuuluu myös runsaasti paperia, värikyniä, maalausvälineitä ja saksia, joiden avulla tuetaan lasten luovuutta. Myös paikallisia kasvattajia koulutetaan ja heille neuvotaan kampanjan kautta, miten he voivat opettaa lapsia leikin kautta ja tukea heidän kehitystään.


Koulutuksen keskeyttäminen on edelleen valitettavan yleinen ongelma köyhissä yhteisöissä. UNICEFin tutkimuksissa on kuitenkin huomattu, että köyhien maiden varhaiskasvatusohjelmiin osallistuvat lapset menestyvät paremmin koulussa ja keskeyttävät koulunsa muita harvemmin. Myös kotona vanhemmat ovat artikkelin mukaan nähneet, miten uusi asenne oppimiseen on innostanut ja motivoinut lapsia sekä antanut heille uutta energiaa. Tämä kannustaa perheitä panostamaan vaikeista oloista ja köyhyydestä huolimatta lasten koulutukseen. Artikkelin mukaan koulunkäynnin kautta pystytään paremmin auttamaan lapsia kehittymään nuoriksi aikuisiksi, joilla on mahdollisuus opiskella, perustaa yrityksiä, ansaita toimeentulonsa ja elättää myöhemmin omat lapsensa ja perheensä. Julika Riegler kertoo artikkelin lopussa, että nämä ovat kuitenkin pitkän aikavälin tavoitteita, joihin osaltaan päästään juuri tämän kaltaisten varhaiskasvatuskampanjoiden mahdollistaman leikin kautta.


On tärkeää, että yhteistyökumppaneidensa kanssa IKEA Foundation ja UNICEF jatkavat työtään lasten ja perheiden tukemiseksi sekä edistävät lasten hyvinvointia keskittymällä erityisesti heikoimmassa asemassa oleviin lapsiin ja nuoriin tavoitteenaan parantaa lasten oloja kaikkialla maailmassa. Siksi tämän artikkelin luettuani edelleenkin hankin materiaalia omaan varhaiskasvatustoimintaani Ikeasta tukeakseni näiden kahden hyväntekeväisyysjärjestön arvokasta työtä koko maailman lasten ja perheiden tukemiseksi.

perjantai 23. syyskuuta 2016

ROBOTTIEN SALAKIELTÄ

"Minä olen robotti,
minä olen robotti,
minä olen taitava ro-ro-ro-ro-robotti!"

Ensimmäinen viikko käytännönharjoitteluani puheterapiassa on takana. Olen tavannut viikon aikana aivan valloittavia uusia tuttavuuksia, jotka kaikki ovat ottaneet minut ilolla mukaan puheterapiatunneilleen. Olemme pelailleet monta kivaa peliä ja puuhastelleet muutakin lasten kielellistä tietoisuutta kehittävää puuhaa kunkin lapsen omien tarpeiden mukaan. Olen jo tämän ensimmäisen viikon aikana saanut taas aivan uusia näkökulmia omaan työhöni näistä kolmen vartin mittaisista tapaamisista!

Minusta on mukava, että olen harjoitteluissani myös hyödyksi ja saan hyödyntää omia vahvuuksiani. Toivon pystyväni vastavuoroisesti antamaan myös toimintaympäristölleni jotain vastineeksi niistä arvokkaista kokemuksista, joita muun muassa ohjaajaltani ja ohjattavilta saan. Jo tämän ensimmäisen viikon aikana on mielessäni herännyt monia ideoita näyttöviikolla toteutettavaksi, mutta tänään jo testattiin eilen askartelemiani Robotti-kortteja, joissa on erikoista robottien salakieltä...

R- äänteen harjoitteluun käytetään siis D-äännettä, jonka avulla harjoitellaan ääntämisen puhemotoriikkaa. D- ja N-äänteet muodostuvat samalla alueella kuin R-äännekin, kielen kärki etuhampaiden takana ja niiden avulla saadaan paikannettua oikea R-äänteen paikka suussa. Apuna käytetään myös apuvokaaleja, jotka pikku hiljaa harjoittelun myötä voidaan jättää pois ja näin D:stä ja N:stä saadaan lopulta muokattua pärisevä R-äänne.

Korteissa on toisella puolella erilaisia robotteja ja takana salakieltä (da-da-dan, dan-dan-dan, an-dan-dan, dan-da-dan ja samat tavuharjoitukset kaikilla vokaaleilla). Tämän päivän tokaluokkalaiset ottivat uudet kortit mielenkiinnolla vastaan ja halusivat selvittää kaikkien 32:n korttien salakoodit. Kortteja voi käyttää monella tapaa ja monessa yhteydessä. Tänään lapset saivat valita pöydältä robotti-kortteja vapaasti mieleisessään järjestyksessä ja toistaa niissä olevat tavuharjoitukset. Nämä kortit jäävät puheterapeutin käyttöön hyödynnettäväksi vaihteluna lasten puheterapiaharjoituksissa.

torstai 15. syyskuuta 2016

MATOEMO HUOKAA: LAPSET LUOKSENI TUOKAA!

Voi, mitä aarteita urani alkuvuosilta vuosituhannen alusta löysinkään! Kannattaisi ehkä useammin kaivella kaappeja, tehdä inventaariota ja löytää kaapin perukoille unohtuneet aarteet...

Löysin nimittäin tämän itseasiassa jo sosiaali- ja terveysalan perustutkintoni eli lähihoitajan opintojen käytännönharjoitteluun tekemäni toukkapelin. Leikin ideahan on, että toukkaemoilta on poikaset karanneet ja lasten tehtävä on ne etsiä takaisin emojensa luokse. Toukkaemot on askarreltu kartongista ja laminoitu, jotta leikkiä voi leikkiä myös ulkona luonnossa. Poikaset ovat sävysävyyn emojen kanssa valittuja villalangan pätkiä, kutakin väriä 10 pätkää. Jokainen leikkijä valitsee oman värisen toukkaperheen ja aikuinen piilottaa toukanpoikaset ympäristöön. Leikkijät etsivät oman väriset toukanpoikaset ja tuovat ne emon luo turvaan.

Leikin avulla voidaan siis harjoitella värejä ja lukuja 1-10 sekä laskemista, kun tarkistetaan yhdessä onko kaikki poikaset varmasti löydetty. Leikin avulla voidaan myös luonnossa havainnollistaa esimerkiksi eläinten suojavärin merkitystä ja pohtia yhdessä minkä väriset toukat on helpompi luonnosta löytää ja mitkä sulautuvat ympäristöön paremmin, esimerkiksi vihreät toukat nurmikolle tai sammalmättäälle ja ruskeat esimerkiksi kuivuneiden lehtien sekaan. Toukanpoikasten etsiminen vaatii tarkkuutta ja keskittymistä ympäristön havainnointiin, joten pienillä leikkijöillä voi käyttää kirkkaamman värisiä lankoja, jotka on helpompi huomata ympäristöstä sekä lankojen materiaalina käyttää esimerkiksi paksumpaa fanttilankaa. Sadepäivinä tämä on ihan hauska leikki sisälläkin toteutettavaksi!

Nyt näistä kyllä puhalletaan vuosien pölyt pois ja otetaan leikki käyttöön heti tilaisuuden tullen. Ehkäpä testaamme leikkiä omien koululaisten kanssa mökillä viikonloppuna...