Oi Ikean ihmemaa... Ikean tavaratalot taitavat olla ehtymätön
aarreaitta meille kasvattajille. Ikean lelut ja kalusteet tarjoavat
monikäyttöisyytensä vuoksi lukemattomia vaihtoehtoja monen ikäisten lasten
leikkiin, opetukseen ja yhteiseen toimintaan. Lelut ovat innostavia sekä
turvallisia lasten käyttää omalla ikä- ja kehitystasollaan. Kasvatus-, opetus-
ja kuntoutustoiminnassa onkin vain kasvattajan mielikuvituksesta ja luovasta
ajattelukyvystä kiinni kuinka monella tapaa niitä voidaan käyttää motivoimaan
lapsia yhteiseen leikkiin, toimintaan ja vuorovaikutukseen toistensa kanssa.
IKEA-konserni haluaakin tukea lapsen oikeutta leikkiin ja hyvinvointiin
suunnittelemalla alan ammattilaisten avulla näitä tuotteita, jotka kannustavat
lapsia leikkimään, oppimaan sekä kehittymään.
Ikean uusimman kuvaston olenkin tästä syystä jo lukenut
hiirenkorville omaa varhaiskasvatustyötäni suunnitellessani, sillä opintovapaan
loppu häämöttää jo. Tällä viikolla saimme kuitenkin kotitehtäväksi miettiä
miten kolmas sektori ottaa yhteiskunnallisesti osaa perheiden tukemiseen.
Tehtävänantoa pohdiskellessani ja siinä sivussa Ikean kuvastoa selaillessani
silmiini osui eräs artikkeli, joka kiinnitti yllättäen huomioni. Artikkeli
alkoi otsikolla ”Leikin kautta lisää mahdollisuuksia lapsille”. Mieleeni
juolahti, että tämä otsikkohan on kuin suoraan omasta kasvatusideologiastani,
jossa lapsen leikki, oli se sitten lapsen omaehtoista tai pedagogista, ohjattua
leikkiä, näyttelee suurta pääosaa. Artikkelissa kysytään heti alkuun: ”Onko
mitään upeampaa kuin lapsen kasvoilta loistava ilo hänen leikkiessään lelulla,
joka kiehtoo hänen mielikuvitustaan ja ruokkii hänen luovuuttaan?”. Minulle
itselleni kasvattajana tuo ilo lapsen kasvoilla on juuri se sydäntä lämmittävin
palkka, jonka työstä lasten parissa saan. Se, että tiedän tarjoavani lapselle
iloa ja onnistumisen elämyksiä hyvän minäkuvan rakentamisen tueksi, mutta
toisaalta sekin, että tiedän tarjoavani hänelle myös haasteita, jotka
turvallisessa ympäristössä ja positiivisen tunneilmapiirin myötä auttavat hänen
yksilöllistä ja kokonaisvaltaista kehitystään eteenpäin.
Onhan leikkiminen lapselle ominainen toimintatapa. Se kumpuaa
lapsen luonnollisesta uteliaisuudesta, luovuudesta sekä keksimisen ja uuden
oppimisen ilosta. Lapset käsittelevät kokemuksiaan, näkemiään ja kuulemiaan
asioita leikin kautta ja rakentavat omaa identiteettiään. Leikki voi olla myös
kuntouttavaa ja korjaavaa. Lapset ympäri maailman leikkivät niillä välineillä
ja resursseilla, jotka heillä syntyperänsä tai asuinympäristönsä vuoksi on
tarjolla. On kiehtovaa seurata kuinka lapset kehittelevät mielikuvituksellisia
leikkejä kuin tyhjästä vaikkapa esimerkiksi luonnossa. Leikkiminen ilman
varsinaisia leikkivälineitä kehittää erinomaisesti lasten
ongelmanratkaisukykyjä, luovuutta ja mielikuvitusta sekä vuorovaikutustaitoja.
Silti lapsen monipuolisen kehityksen tukemiseksi myös valmiita leikkivälineitä
tarvitaan. Nykyajan lelut ovat kuitenkin turhan usein liian ”valmiiksi
leikittyjä”. Lelut pitävät nappia painamalla ääntä, liikkuvat itse taikka on
tietyn televisio-ohjelman tai pelin mukaan määrätty, miten niillä kuuluu
leikkiä. Tällöin lapsen oma luovuus leikissä saattaa jäädä vähäiseksi. Siksi
pidänkin kovasti Ikean leluista, jotka antavat lapselle monia mahdollisuuksia
käyttää omaa luovuuttaan ja rakentaa leikkinsä itse tai ohjatusti.
Siksipä artikkelia eteenpäin lukiessani aloinkin pohtia tämän
kaupallisen tuotantojätin panostusta lasten ja perheiden tukemiseksi. Kuvaston
artikkelissa kerrotaan maailmanlaajuisen IKEA-konsernin pyrkimyksistä parantaa
köyhien maiden lasten elinoloja. Esimerkiksi IKEA-konsernin hyväntekeväisyysjärjestö
IKEA Foundation on koonnut yhteistyössä UNICEFin kanssa ECD-pakkauksen (Early
Childhood Development), jonka avulla tuetaan alle kouluikäisten lasten
kehitystä, taitoja ja itsevarmuutta köyhillä kriisialueilla. Tämä IKEA
Foundationin ja UNICEFin yhteinen projekti toimii esimerkiksi äärettömän
köyhillä Komorin saarilla Afrikassa sekä monissa muissa hädänalaisissa
kohteissa ympäri maailmaa.
ECD-pakkaukset ovat osa UNICEFin pyrkimystä tehdä
varhaiskasvatuksesta jokaisen lapsen oikeus ja Ikean hyväntekeväisyysjärjestö
IKEA Foundation pyrkii näihin samoihin päämääriin lahjoittamalla kampanjaan
motivoivia ja kehittäviä IKEA-leluja, joista pääsee artikkelin mukaan
ECD-kampanjan kautta hyötymään yli 1,2 miljoonaa lasta erilaisilla konfliktialueilla.
Näillä alueilla ei ole riittävästi omia resursseja lasten kouluttamiseen
tavoilla, jotka edistäisivät lasten emotionaalista oppimista, luovuutta sekä
kognitiivisia taitoja.
Julika Riegler, Ikean ja Unicefin yhteistyön viestintävastaava,
mainitsee artikkelissa, että leikki on helpoin keino stimuloida lapsen
oppimista ja kehitystä. IKEA Foundationin lahjoittamat ja UNICEFin huolella
valitsemat lelut ovat sellaisia, joiden avulla 3-6-vuotiaat lapset oppivat
esimerkiksi vuorovaikutustaitoja ja kehittävät motorisia taitojaan. Ne myös
ruokkivat lasten luovuutta. IKEA Foundation on lahjoittanut 8 lelua jokaiseen
12 000 jaettuun suureen ECD-matkalaukkuun, jotka sisältävät yhteensä 43
tuotetta leluista hygieniatuotteisiin. Pakkauksissa on esimerkiksi palikoita ja
palapelejä, joiden kokoaminen edistää lasten motorisia taitoja. Käsinukkien ja
roolileikin avulla edistetään vuorovaikutustaitoja, kerronnallista ja esittävää
ilmaisua sekä voidaan opettaa ja käsitellä lapsille merkityksellisiä asioita.
Pakettiin kuuluu myös runsaasti paperia, värikyniä, maalausvälineitä ja saksia,
joiden avulla tuetaan lasten luovuutta. Myös paikallisia kasvattajia
koulutetaan ja heille neuvotaan kampanjan kautta, miten he voivat opettaa
lapsia leikin kautta ja tukea heidän kehitystään.
Koulutuksen keskeyttäminen on edelleen valitettavan yleinen
ongelma köyhissä yhteisöissä. UNICEFin tutkimuksissa on kuitenkin huomattu,
että köyhien maiden varhaiskasvatusohjelmiin osallistuvat lapset menestyvät
paremmin koulussa ja keskeyttävät koulunsa muita harvemmin. Myös kotona
vanhemmat ovat artikkelin mukaan nähneet, miten uusi asenne oppimiseen on
innostanut ja motivoinut lapsia sekä antanut heille uutta energiaa. Tämä
kannustaa perheitä panostamaan vaikeista oloista ja köyhyydestä huolimatta lasten
koulutukseen. Artikkelin mukaan koulunkäynnin kautta pystytään paremmin
auttamaan lapsia kehittymään nuoriksi aikuisiksi, joilla on mahdollisuus
opiskella, perustaa yrityksiä, ansaita toimeentulonsa ja elättää myöhemmin omat
lapsensa ja perheensä. Julika Riegler kertoo artikkelin lopussa, että nämä ovat
kuitenkin pitkän aikavälin tavoitteita, joihin osaltaan päästään juuri tämän
kaltaisten varhaiskasvatuskampanjoiden mahdollistaman leikin kautta.
On tärkeää, että yhteistyökumppaneidensa kanssa IKEA Foundation
ja UNICEF jatkavat työtään lasten ja perheiden tukemiseksi sekä edistävät
lasten hyvinvointia keskittymällä erityisesti heikoimmassa asemassa oleviin
lapsiin ja nuoriin tavoitteenaan parantaa lasten oloja kaikkialla maailmassa.
Siksi tämän artikkelin luettuani edelleenkin hankin materiaalia omaan
varhaiskasvatustoimintaani Ikeasta tukeakseni näiden kahden
hyväntekeväisyysjärjestön arvokasta työtä koko maailman lasten ja perheiden
tukemiseksi.