torstai 24. marraskuuta 2016

ETT, TVÅ, TRE, FYRA...


Viikolla 46 harjoittelupaikassani vietettiin teemaviikkoa aiheena kansainvälisyys. Koulun käytävillä näkyi paljon oppilaiden askartelemia hienoja lippunauhoja ja erikielisiä tervehdyksiä. Oli myös mielenkiintoista lukea oppilaiden tekemiä tietoiskuja eri maista ympäri maapallon. Aulassa käytiin kaikki laittamassa suureen maailmankarttaan omat merkkimme niistä maista, joissa olemme käyneet. Oppilaskunnan edustajat järjestivät kansainvälisyyteen liittyviä aamunavauksia keskusradion välityksellä. Teemaviikko huipentui koko koulun yhteiseen "pajapäivään". Oppilaat saivat kukin valita useammasta vaihtoehdosta ja ilmoittautua kolmeen mieleiseen pajaan. Joukossa oli mm. lyhytelokuvia, askartelua, kielten opettelua ja esimerkiksi ulkomailla asuneet oppilaat ja opettajat kertoivat kokemuksiaan. 

Itse hyppäsin lennosta vetämään pajapäivän askartelupajaa, sillä siitä vastuussa ollut opettaja sairastui äkillisesti. Hyvin päivästä selvittiin, sovellettiin hiukan omiamme tarpeen tullen ja luotsasimme toisen ohjaajan kanssa kolme askartelupajaa läpi niin sanotusti "hallitussa kaaoksessa"... :) Mutta varsinaisesti tässä päivityksessä jaan tämän mainion vinkin, joka on sovellettavissa ja muokattavissa vaikka mihin toimintaan! Tässä yhteydessä sen avulla kertasimme ruotsin kielen numeroita 1-20 ohjaamallani ruotsin tunnilla luokkamme isojen oppilaiden kanssa. Ideana oli yhdistää sopiva numero ruotsiksi oikeaan pyykkipojassa olevaan lukuun ja ripustaa sukka tai lapanen tällä pyykkipojalla narulle oikeaan numerojärjestykseen. 

Pyykkipoikina hyödynsin valmiita joulukalenterin numeroituja pyykkipoikia. Pyykkipoikien ripustaminen lisää myös kivasti oppilaiden sorminäppäryyttä ja hakemalla sukkia ja lapasia toiselta puolelta luokkaa saadaan toimintaan liikettä ja oppilaat pois pulpetin äärestä tekemään yhteistyötä. Sukat ja lapaset ovat roikkuneet siitä asti tällä narulla luokassa ja niitä on monta kertaa kerrattu tunnin jälkeenkin ihan oma-aloitteisesti. Luokan pienemmätkin, joilla ei vielä ruotsin opetusta ole, ovat tavanneet ja tutkineet narua mielenkiinnolla. On ollut hienoa seurata kuinka isommat ohjastavat ja neuvovat pienempiään tässä luokassa. Tätä ideaa varmasti hyödynnän myöhemminkin ja sovellan sitä alle kouluikäisten toimintaan sopivaksi. Hej då och vi ses snart!

maanantai 14. marraskuuta 2016

KRAVATTI SUORASSA JA SANAT SOLMUSSA


Opintojeni viimeisen harjoittelupaikkani oppilaiden isiä muistettiin valkoisin kauluspaidoin ja värikkäin solmioin koristetuilla isänpäiväkorteilla, jotka sisälsivät yllätyksenä jokaisen isälleen tai papalleen suunnitteleman sanasokkelotehtävän ratkaistavaksi.

Harjoitteluni paikkakuntamme vammaisopetuksen pienluokassa, jossa on kahdeksan erityistä tukea koulunkäyntiinsä tarvitsevaa oppilasta peruskoulun 2-9 vuosiluokilta, alkaa olla jo puolivälissä. Aika on mennyt kuin siivillä tuossa toimintaympäristössä mukavien oppilaiden ja luokassa toimivien aikuisten parissa. Mielenkiintoista puuhaa on ollut kovasti eikä aika ole tullut pitkäksi. Viime viikolla askartelimmekin luokassa hienomotoriikan harjoitteluna isänpäiväkortteja. Opettajan ennalta mietitty sanasokkelotehtävä sopi hienosti näiden kauluspaita-korttien sisäpuolelle ja samalla tämä hauska muistaminen oli kortti sekä itse lahja. 

Jokainen oppilas sai ensin miettiä omaa isää tai pappaa kuvaavia sanoja, jotka sitten syötettiin netistä löytyvään sanasokkelo-ohjelmaan. Ohjelma piilotti automaattisesti valitut sanat sokkeloon satunnaiseen järjestykseen joko vaakaan, suoraan tai vinoon. Itse kortti tehtiin neliön mallisista korttipohjista, joihin valkoisesta kopiopaperista leikattiin ja liimattiin kauluspaita. Jokainen sai valita ja värittää mieleisen kravatin, joka liimattiin keskelle paitaa ja käännettiin kaulukset paikalleen. Solmion koristeeksi valitiin vielä näyttäviä nappeja. Viikonlopun kuulumisten perusteella isät olivat pitäneet näistä yllätyksistään kovasti!

lauantai 12. marraskuuta 2016

MONSTERIMATIKKAA


Tällä lasten ja nuorten erityisohjauksen ammatillisen toiminnan opintojaksolla suoritin siis näyttöni yksilökuntoutuksen parissa puheterapiassa, joka on puheen ja kielen häiriöiden yleisin hoito- ja kuntoutusmuoto. Puheterapian tarkoituksena on auttaa puhe- tai kielihäiriöistä lasta poistamalla, lieventämällä ja ehkäisemällä puheen ja kielen häiriöitä sekä niihin liittyviä vuorovaikutuksen ongelmia.
 
Moninaiset eriasteiset erityisen tuen tarpeet voivat vaikuttaa lapsen puheen ymmärtämiseen ja tuottamiseen, keskittymiskykyyn, voimansäätelyyn, tunteiden säätelyyn ja pettymyksen sietoon. Puheterapiassa tuetaankin lapsen yksilöllisten tarpeiden mukaan myös lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Puheterapian tavoitteena voi olla lapsen hienomotoristen taitojen, hahmotuskyvyn, silmän ja käden koordinaation, keskittymisen ja käsillä olevan toiminnan loppuun asti viemisen tukeminen.   

Myös lapsen matemaattisten taitojen ja käsitteiden hallinnan vahvistaminen tukee lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen etenemistä. Puheterapiassa harjoitellaankin myös lukumäärä-vastaavuuden ymmärtämistä, vahvistetaan lukemaan oppimisen edellytyksiä sekä ylläpidetään jo opittua luku- ja kirjoitustaitoa. Nämä seikat on hyvä huomioida myös päivähoidossa ja tarjota lapselle monipuolisia sekä motivoivia mahdollisuuksia uuden oppimiseen, toiminnan toistoihin ja jo opitun kertaamiseen. 

Laskemisen ja lukumäärän hahmottamisen harjoitteluun sopivatkin mukavaksi vaihteluksi nämä hauskat "matikkamonsterit", jotka olen askarrellut leikkaamalla monsterit värillisestä paperista ja liimannut pohjakartongille. Valmiit monsterit on hyvä laminoida tai päällystää kontaktimuovilla kestävämmiksi. Ideana on, että monsterit askarrellaan ilman silmiä ja lapsen tehtävänä on heittää nopalla silmäluku, joka määrää kyseisen monsterin silmien lukumäärän. Tähän matikkamateriaaliin silmiksi käyvät esimerkiksi valmiit isot askartelusilmät tai niitä voi leikata itse kartongista.

Noppaa heitellessä ja silmiä mieluisiin paikkoihin asetellessa kehittyvät huomaamatta myös silmän ja käden koordinaatio sekä hienomotoriikka. Samalla voidaan harjoitella esimerkiksi käsitteitä sekä värejä ja muotoja. Tämä oli erittäin suosittu harjoitus näyttöviikolla ohjattavien lasten parissa.