LAPSELLE OMINAISET TAVAT TOIMIA

LAPSELLE OMINAISET TAVAT TOIMIA

Pyrimme huomioimaan lasten yksilölliset tarpeet toimintaa suunnitellessa ja tarjoamaan lapsille monipuolisia elämyksiä kaikilla niillä osa-alueilla, joilla lapset ominaisesti toimivat sekä varaamaan välineitä luovaan itsensä toteuttamiseen ja leikkimiseen. Lapselle ominaisia tapoja toimia ovat mm. leikkiminen, liikkuminen ja tutkiminen sekä taiteellinen kokeminen ja ilmaisu.
  • LEIKKIMINEN

Leikin avulla lapsi kehittyy ja oppii uusia asioita. Leikin kautta lapsi harjoittaa sosiaalisia taitojaan, oppii ilmaisemaan itseään ja muodostamaan omaa identiteettiään sekä hahmottamaan paikkaansa kasvuympäristöissään. Tehtävänämme on tarjota leikille puitteet eli tilaa, aikaa ja leikkivälineitä sekä havainnoida leikin kulkua. Lasten vapaalle ja omaehtoiselle leikille pyrimme antamaan riittävästi aikaa. 

Leikkihuoneissamme on varattu lasten leikeille erilaisia leikkiympäristöjä. Tilasta löytyy mm. kotileikki helloineen, pöytineen, astioineen ja leikkiruokineen, autoleikkimattoja sekä pikkuautoja, eläimiä ja poneja, rakenteluun Dublo-legoja ja perinteisiä rakennuspalikoita. Seinälle on myös ripustettuna iso liitutaulu ja kaapista löytyy kirjoja ja palapelejä niin pienille kuin isommillekin sekä erilaisia pelejä yhdessä pelattaviksi. Lisäksi löytyy sekalainen kokoelma roolivaatteita että materiaalia lääkäri- ja merirosvoleikkiin.

Pihalla leikkialueelta löytyvät pallot ja perinteiset hiekkalelut, kuten lapiot, ämpärit, kuorma-autot, kaivurit ja traktorit sekä vanhoja elintarvikekäytöstä poistettuja muoviastioita, kattiloita, paistinpannuja, kakkuvuokia ja erilaisia muovirasioita ja purnukoita, joita lapset voivat vapaasti hyödyntää leikeissään mm. leikkiessään ravintolaa tai jäätelökioskia leikkimökissä.  Talviaikaan lumessa telmimiseen olemme varanneet lumilapioita- ja työntimiä, liukureita sekä perinteisiä pulkkia. 
  • LIIKKUMINEN

Liikkuminen vahvistaa lapsen lihaksistoa ja kehittää lapsen motoriikkaa ja koordinaatiokykyä, jolloin lapsen on helpompi hallita kehoaan leikeissä ja päivän toimissa. Lapsella on luontainen halu liikkua ja harjoitella uusia liikkumismuotoja ja -tapoja.

Tavoitteenamme on harjaannuttaa lasten perusliikuntataitoja ja antaa kokemuksia eri liikuntatavoista sekä rohkaista lasta kokeilemaan ja yrittämään uudelleen epäonnistumisesta huolimatta.

Liikumme vuoroviikoin tiimin kanssa yhdessä läheisen koulun tiloissa tai pidämme liikuntatuokioita oman ryhmän kesken perhepäiväkodillamme joko sisätiloissa tai pihalla. Kesäkuukausina kokoonnumme läheiselle urheilukentälle liikkumaan ja leikkimään yhdessä tiimin muiden jäsenten kanssa. Talvella tapaamme muita tiimin jäseniä mm. pulkkamäessä ja läheisellä luisteluradalla. Talvella voimme myös tehdä hiihtoladun kiertämään pihapiiriä.

Liikuntaan olemme varanneet mahdollisuuksien mukaan erilaisia välineitä leikkihuoneessamme olevien puolapuiden ja patjojen lisäksi, kuten mm. tunnelin, palloja ja hernepusseja. Erilaisia liikuntaleikkejä leikimme silloin tällöin ulkoilun lomassa sekä liikumme paljon lähiympäristön leikkikentillä. Välimatkat kuljemme pääsääntöisesti kävellen.
  • TUTKIMINEN

Tutkiminen antaa lapselle tilaisuuden ympäristön omaehtoiseen ja ohjattuun havainnoimiseen sekä innostaa lasta erilaisten asioiden vertailuun ja ihmettelyyn.

Kasvattajina pyrimme huomioimaan lapsen yksilölliset kiinnostuksen kohteet ja tarttumaan ihmetyksen hetken ainutkertaisuuteen sekä innostamaan lasta tutkimaan lisää.

Tavoitteenamme on tarjota mahdollisuudet omaehtoiselle että ohjatulle tutkimiselle eri tapoja ja aisteja käyttäen sekä pyrimme välttämään liian valmiiden vastausten antamista lasten kysymyksiin ja pohdintoihin.

Hoitopäivien aikana sekä ”tutkimusretkillä” lähiympäristön luontoon tutustumme vuoden kiertoon sekä muihin ympäröivän luonnon ihmettelyn aiheisiin, kuten sääilmiöihin, erilaisiin ötököihin ja eläimiin, sieniin ja kasveihin. Tutkimme erilaisten teemojen puitteissa kuukausittain eläimiä tai asioita monin eri tavoin: keskustelemalla, saduttamalla, tutkimalla kuvia ja kirjoja, askartelemalla ja piirtämällä sekä laulamalla teemaan sopivia lauluja ja loruttelemalla loruja.

 
"Koko metsä opettaa poluillansa kulkijaa:
Tuuli laulaa laulutunnin.
Puro tanssii tanssitunnin.
Sammalpatja painitunnin.
Marjamätäs ruokatunnin.
Opit heinän huiskutuksen,
kaislikkojen kuiskutuksen,
kallioiden kuminaa,
suuren metsän huminaa."
(Hannele Huovi)

  • TAITEELLINEN KOKEMINEN JA ILMAISU

Lapsi nauttii itsensä ilmaisemisesta kädentaitojen, musiikin, tanssin, liikunnan ja roolileikkien eli draaman avulla. Taiteellisen kokemisen kautta lapsi harjaantuu käyttämään mielikuvitustaan ja etsimään omia vahvuuksiaan.

Tavoitteenamme on tarjota lapsille erilaisia elämyksiä monin erilaisin keinoin, jotta lapset oppisivat löytämään omat vahvat alueensa ja hyödyntämään niitä sekä kokemaan niiden kautta onnistumisen elämyksiä.  

Kädentaitojen harjaannuttamiseen olemme varanneet mm. muovailuvahaa, piirustuspaperia, vahaliituja, värikyniä, vesi- ja sormivärejä, saksia ja pistelypiikkejä alustoineen sekä askartelumateriaalia hyödyntäen erilaisia kierrätysmateriaaleja kuten mm. erilaisia pahveja ja muita suojapapereita, talouspaperirullia, muna- ja hedelmäkennoja unohtamatta luonnosta kerättyä askartelumateriaalia.

Musiikin avulla itsensä ilmaisuun tarjolla on erilaisia rytmisoittimia, kuten rytmikapulat, triangelit, marakassit/rytmimunat, kulkuset, putkipenaalit, tamburiinit sekä quiron, kehärummun ja ”sadeputken”. Näitä käytämme laulu- ja musiikkituokioilla ohjatusti sekä lapsille on myös varattu soittimia vapaaseen itsensä ilmaisuun ja omaehtoiseen kokeiluun. Lisäksi hyödynnämme CD:ltä soitettua lastenmusiikkitarjontaa sekä klassista musiikkia rentoutumiseen ja mm. musiikkimaalaukseen.


Myös omassa ryhmässä esitämme silloin tällöin nukketeatteria mm. satujen elävöittämiseksi ja osallistumme myös kaupungin päivähoidolle järjestämiin kulttuuritapahtumiin, kuten esimerkiksi lastenkonsertteihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti