keskiviikko 19. lokakuuta 2016

LAPSUUDEN POLKU ON PARASTA AIKAA, SEIKKAILUN MIELTÄ JA SADUN TAIKAA!

Tiedätkö mitä?

Oli kerran pikkuinen - tiedätkö mikä?
Ihan hirveän pikkuinen - tiedätkö mikä?
Ihan hirveän pikkuinen kissa.

Ja se pikkuinen kissa - tiedätkö mitä?
Se pikkuinen kissa - tiedätkö mitä?
Hiipi illoin kellarissa.

Mutta kellarin loukossa - tiedätkö mitä?
Siellä kellarin loukossa - tiedätkö mitä?
Asui kamalan suuri rotta.

Ja se kamala rotta - tiedätkö mitä?
ajoi pois sen kissan - uskotkos sitä?
Mutta se on aivan totta!

-Marjatta Kurenniemi-

Eilen 18.10. vietettiin satupäivää ja koko tämä viikko on laajennettu kokonaiseksi valtakunnalliseksi satuviikoksi. Tällä viikolla monella paikkakunnalla, etenkin kirjastoissa, on varmasti monenlaisia satuihin ja lukemiseen liittyviä tapahtumia tarjolla. Monissa päivähoitopaikoissakin on varmasti panostettu satuviikon toteutukseen ja teemaan liittyvään toimintaan. Päivähoidon arjessa luetaan tietenkin paljon muutenkin, mutta näin satuviikolla erityisesti. Lasten kanssa tehdään esimerkiksi omia satukirjoja ja keksitään omia satuja sekä tietenkin myös sadutetaan.

Sadutus onkin hyvin monipuolinen menetelmä etenkin lasten parissa työskennellessä, joskin sitä voidaan käyttää myös hyvin monen ikäisten kanssa. Sadutus on menetelmä, jossa vapaasti soljuva kertomus, uusi tarina syntyy vuorovaikutuksessa kertojan ja saduttajan välillä. Sadutus poikkeaa tavallisesta sadunkerronnasta siinä, että lapsen tai lapsiryhmän kertoessa aikuinen kirjaa tarinan sellaisenaan ja lukee sen kertojalle, jotta tämä voi tehdä siihen korjauksia. 

Saduttamisessa asetutaan kuuntelemaan, mitä lapset tai muun ikäiset sadutettavat ajattelevat ja minkälaisista asioista he kertovat silloin, kun kertomista ei ohjailla tehtävillä tai kysymyksillä. Sadutusmenetelmää käytettäessä ei ennakoida eikä ohjata keskustelun kulkua. Kertomusta ei myöskään arvioida. Kertoja päättää itse, mistä ja miten hän haluaa kertoa. Hän päättää myös siitä, mitä hän haluaa jättää sanomatta. Saduttaminen perustuu ajatukseen, että jokaisella iästä, sukupuolesta, kulttuurista, koulutustasosta tai vammaisuudesta huolimatta, on sanottavaa ja että jokainen, myös pieni lapsi ja iäkäs vanhus osaavat pukea ajatuksensa sadun muotoon. 

Menetelmä koostuu neljästä vaiheesta: Kertomiseen on yhdistetty tarinan sana- ja äännetarkka kirjoittaminen, sen lukeminen ja kertojan toivomien korjausten tekeminen. Välineinä käytetään kynää ja paperia. Sadutuksen alkuperäisen periaatteen mukaan lapselle ei anneta aihetta eikä tehdä johdattelevia kysymyksiä, vaan annetaan lapsen tuottaa tarinaa omista lähtökohdistaan lähtien. Lasta yksinkertaisesti pyydetään kertomaan tarina, jonka saduttaja kirjaa ylös lapsen omin sanoin sellaisena kuin lapsi on sen tuottanut. Kun lapsi on kertonut kaiken haluamansa, lapsen tuottama tarina luetaan ääneen ja lapsi saa tehdä siihen halutessaan muutoksia. 

Saduttaa voi kaksin tai aivan yhtä hyvin isommassakin ryhmässä. Sadutus myös yhdistää ja lähentää, se rohkaisee ja lohduttaa. Se antaa läheisyyden ja turvallisuuden tunteen. Sadutus pysäyttää kiireen ja auttaa keskittymään olennaiseen, sanoihin ja sanojen välissä olevan hiljaisen puheen viesteihin. Sadutusmenetelmän voima piilee siinä, että saduttaja ja kertoja asettuvat hetkeksi samalle aaltopituudelle, ikiaikaisten sadunkertojien tavoin vapaasti soljuvan tarinan vietäviksi mielikuvien ja toden rajamaille.

Sadutus on myös vuorovaikutusta. Sadutuksen avulla kuunnellaan. Se on osallisuutta ja läsnäoloa, kuulluksi tulemista korostava työväline, joka mainitaan myös lastensuojelun työmenetelmänä lastensuojelua tarvitsevien lasten ja nuorten parissa työskennellessä sekä terapiamenetelmänä. Menetelmä perustuu siihen, että jokaisella on omia kokemuksia ja niistä muodostunutta erityistä tietoa, jota kellään muulla ei ole. Kun vuorovaikutus sadutuksessa on arvioinnista vapaa, se antaa mahdollisuuden kertojalle asettaa sanansa niin, että ne aidosti heijastavat hänen omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan.

Sadutus lisää myös lasten kielellistä tietoisuutta sekä vahvistaa tarinan kerronnan ja omien ajatusten julkituomisen taitoja. Säännöllisesti satuja kertonut lapsi rohkaistuu myös kertomaan omia ajatuksiaan erilaisissa tilanteissa ja lapsen itsetunto sekä usko omiin kykyihin ja näkemyksiin vahvistuu sadutuksen myötä. Sadutuksen avulla keskustelukulttuuria voidaan myös muuttaa demokraattisemmaksi. Hiljaiset saavat äänensä kuuluviin ja puheliaat kiinnostuvat kuuntelemisesta. Sadutettavat tutustuvat toisiinsa uudelta pohjalta.  Sadutuksella on myös ryhmäyttävä vaikutus, kun yhdessä luotuja tarinoita luetaan uudelleen, niistä keskustellaan yhdessä ja mietitään miten tarina etenee. Näin ollen sadutuksen keinoin voidaan harjoittaa myös sosiaalisen kanssakäymisen taitoja ja se mahdollistaa monella tapaa niin lasten kuin nuortenkin osallisuuden ja ehkäisee syrjäytymistä

Sadutus menetelmänä perustuu alunperin psykologi Monika Riihelän 1980- luvun alussa kehittämään menetelmään hänen työskennellessään koulupsykologina. Hän on sittemmin mm. Liisa Karlssonin kanssa kehittänyt menetelmää tutkimustyönsä tuloksena. Alkuperäisten sadutuksen periaatteiden lisäksi käytän  toiminnassani  sadutusta monella muullakin tapaa erilaisissa yhteyksissä ja tarpeen mukaan kertomuksia voimme koostaa myös jonkin tietyn aiheen ympäriltä tai ihan vapaasti lapsen sen hetkisen mielenkiinnon tai tarpeiden mukaan. Sadutuksen runkona olen käyttänyt silloin tällöin myös kuvia, valokuvia tai lasten omia piirroksia, joista lapset ovat kertoneet ja rakentaneet tarinaansa yhden tai useamman kuvan pohjalta. Lapset voivat mielestäni hyvin myös itse kuvittaa kertomansa tarinan.

Sadutusta käytän myös kertaamaan tapahtumia ja retkiä tai kokoamaan tietyn teeman tai projektin lopuksi yhteen. Tällöin lapset saavat piirtää ja kertoa omia ajatuksiaan ja mieleen painuneita asioita esimerkiksi retkestä tai tietystä projektista ja kirjaan ne ylös lapsen omin sanoin. Tämä mielestäni auttaa lasta jäsentämään kokemaansa ja oppimaansa sekä kertomaan siitä. Piirrokset ja kertomukset kerään lapsen kasvunkansioon ja niihin voidaan myöhemmin näin myös palata ja muistella menneitä tapahtumia. Tämä hyväksi koettu tapa kehittää monen muun taidon ohella hyvin myös muistia, sanavarastoa, kerronnallisia-   ja vuorovaikutustaitoja, kun kokemuksista keskustellaan yhdessä. Tässä alla on yksi variaatio, miten sadutusta voi varhaiskasvatustoiminnassa käyttää tukemaan lapsen omia kerronnallisen ilmaisun taitoja. Katsopa alta maailman ympäri reissaavan kengurun tarina!

SATUILEMISIIN!

2 kommenttia:

  1. Sadutus on meilläkin kova juttu ja minusta on ihanaa, kun avaat teemoja ihan juuria myöten auki, kerrot faktaa ja teoriaa. Kiitos että jaksat :)

    VastaaPoista
  2. Lämmin kiitos palautteestasi!

    Sadutus kaikissa muodoissaan on mielestäni tärkeä keino lapsen kuulluksi tulemisen tarpeen tyydyttämiseksi ja varmistamiseksi. Tottahan on tärkeää, että lapsi tulisi kuulluksi aina arjessa, mutta sadutuksen keinoin lapsella on lupa antaa tarinalleen ja mielikuvitukselleen siivet!

    Halusin tekstillä myös osoittaa, että sadutusta voi käyttää monella tapaa tarpeen mukaan teemoja vaihdellen, sillä olen myös törmännyt kritisointiin,että lapsen kertomaa kirjatessa ei saisi johdatella, esittää kysymyksiä tai antaa aihetta tarinalle,muuten se ei ole oikeaa sadutusta.

    Mielestäni on tärkeää herätellä siihen mahdollisuuteen, että monia menetelmiä ja ideologioita voi soveltaa oman ryhmänsä tarpeen mukaan ja toiminta on silti lapsen lähtökohtiin perustuvaa ja tavoitteellista.

    VastaaPoista