Tällä lasten ja nuorten erityisohjauksen ammatillisen toiminnan
opintojaksolla suoritin siis näyttöni yksilökuntoutuksen parissa
puheterapiassa, joka on puheen ja kielen häiriöiden yleisin hoito- ja
kuntoutusmuoto. Puheterapian tarkoituksena on auttaa puhe- tai kielihäiriöistä
lasta poistamalla, lieventämällä ja ehkäisemällä puheen ja kielen häiriöitä
sekä niihin liittyviä vuorovaikutuksen ongelmia.
Moninaiset eriasteiset erityisen tuen tarpeet voivat
vaikuttaa lapsen puheen ymmärtämiseen ja tuottamiseen, keskittymiskykyyn,
voimansäätelyyn, tunteiden säätelyyn ja pettymyksen sietoon. Puheterapiassa
tuetaankin lapsen yksilöllisten tarpeiden mukaan myös lapsen kokonaisvaltaista
kehitystä. Puheterapian tavoitteena voi olla lapsen hienomotoristen taitojen,
hahmotuskyvyn, silmän ja käden koordinaation, keskittymisen ja käsillä olevan
toiminnan loppuun asti viemisen tukeminen.
Myös lapsen matemaattisten taitojen ja
käsitteiden hallinnan vahvistaminen tukee lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen
etenemistä. Puheterapiassa harjoitellaankin myös lukumäärä-vastaavuuden ymmärtämistä,
vahvistetaan lukemaan oppimisen edellytyksiä sekä ylläpidetään jo opittua luku-
ja kirjoitustaitoa. Nämä seikat on hyvä huomioida myös päivähoidossa ja tarjota
lapselle monipuolisia sekä motivoivia mahdollisuuksia uuden oppimiseen,
toiminnan toistoihin ja jo opitun kertaamiseen.
Laskemisen ja lukumäärän hahmottamisen harjoitteluun
sopivatkin mukavaksi vaihteluksi nämä hauskat "matikkamonsterit", jotka olen
askarrellut leikkaamalla monsterit värillisestä paperista ja liimannut
pohjakartongille. Valmiit monsterit on hyvä laminoida tai päällystää
kontaktimuovilla kestävämmiksi. Ideana on, että monsterit askarrellaan ilman
silmiä ja lapsen tehtävänä on heittää nopalla silmäluku, joka määrää kyseisen
monsterin silmien lukumäärän. Tähän matikkamateriaaliin silmiksi käyvät
esimerkiksi valmiit isot askartelusilmät tai niitä voi leikata itse
kartongista.
Noppaa heitellessä ja silmiä mieluisiin paikkoihin
asetellessa kehittyvät huomaamatta myös silmän ja käden koordinaatio sekä
hienomotoriikka. Samalla voidaan harjoitella esimerkiksi käsitteitä sekä värejä
ja muotoja. Tämä oli erittäin suosittu harjoitus näyttöviikolla ohjattavien
lasten parissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti