lauantai 12. marraskuuta 2016

MONSTERIMATIKKAA


Tällä lasten ja nuorten erityisohjauksen ammatillisen toiminnan opintojaksolla suoritin siis näyttöni yksilökuntoutuksen parissa puheterapiassa, joka on puheen ja kielen häiriöiden yleisin hoito- ja kuntoutusmuoto. Puheterapian tarkoituksena on auttaa puhe- tai kielihäiriöistä lasta poistamalla, lieventämällä ja ehkäisemällä puheen ja kielen häiriöitä sekä niihin liittyviä vuorovaikutuksen ongelmia.
 
Moninaiset eriasteiset erityisen tuen tarpeet voivat vaikuttaa lapsen puheen ymmärtämiseen ja tuottamiseen, keskittymiskykyyn, voimansäätelyyn, tunteiden säätelyyn ja pettymyksen sietoon. Puheterapiassa tuetaankin lapsen yksilöllisten tarpeiden mukaan myös lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Puheterapian tavoitteena voi olla lapsen hienomotoristen taitojen, hahmotuskyvyn, silmän ja käden koordinaation, keskittymisen ja käsillä olevan toiminnan loppuun asti viemisen tukeminen.   

Myös lapsen matemaattisten taitojen ja käsitteiden hallinnan vahvistaminen tukee lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen etenemistä. Puheterapiassa harjoitellaankin myös lukumäärä-vastaavuuden ymmärtämistä, vahvistetaan lukemaan oppimisen edellytyksiä sekä ylläpidetään jo opittua luku- ja kirjoitustaitoa. Nämä seikat on hyvä huomioida myös päivähoidossa ja tarjota lapselle monipuolisia sekä motivoivia mahdollisuuksia uuden oppimiseen, toiminnan toistoihin ja jo opitun kertaamiseen. 

Laskemisen ja lukumäärän hahmottamisen harjoitteluun sopivatkin mukavaksi vaihteluksi nämä hauskat "matikkamonsterit", jotka olen askarrellut leikkaamalla monsterit värillisestä paperista ja liimannut pohjakartongille. Valmiit monsterit on hyvä laminoida tai päällystää kontaktimuovilla kestävämmiksi. Ideana on, että monsterit askarrellaan ilman silmiä ja lapsen tehtävänä on heittää nopalla silmäluku, joka määrää kyseisen monsterin silmien lukumäärän. Tähän matikkamateriaaliin silmiksi käyvät esimerkiksi valmiit isot askartelusilmät tai niitä voi leikata itse kartongista.

Noppaa heitellessä ja silmiä mieluisiin paikkoihin asetellessa kehittyvät huomaamatta myös silmän ja käden koordinaatio sekä hienomotoriikka. Samalla voidaan harjoitella esimerkiksi käsitteitä sekä värejä ja muotoja. Tämä oli erittäin suosittu harjoitus näyttöviikolla ohjattavien lasten parissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti